Färgglad mat kan skydda mot cancer

– Rätt mat kan ge skydd mot cancer, säger Kerstin Hultén, dietist och folkhälsovetare som gillar ”regnbågsmat”.

Boken ”Maten som skyddar mot cancer” (Bonnier Fakta) kommer ut i dagarna. Det bästa enligt författaren Kerstin Hultén är att försöka äta så färgglatt och varierat som möjligt. Satsa på frukt och grönt i regnbågens alla färger.

Blått och lila:
Aubergine, blåbär, björnbär, fikon, fläderbär, plommon, russin, röd druva, rödbeta, rödlök, slånbär, svarta vinbär, sviskon.
Innehåller mycket effektiva antioxidanter som fångar upp fria radikaler. Särskilt de blåsvarta bären är superbär eftersom de innehåller den starka antioxidanten anto- cyanin.

Rött:
Blodgrapefrukt, granatäpple, hallon, jordgubbe, körsbär, nypon, rädisa, röd paprika, tomat, vattenmelon.
Innehåller fytokemikaliegruppen karotenoider. I tomater finns karotenoiden lykopen som tros skydda mot prostatacancer.

Gult och orange:
Ananas, apelsin, aprikos, citron, gul och orange paprika, morot, pumpa, röd grapefrukt, sötpotatis.
Innehåller alfa- och betakaroten och kryptoxantin som oskadliggör fria syreradikaler. Karotenoiderna stärker även kroppens immunförsvar och kan fördröja eller förhindra tumörutveckling i bland annat lungorna.

Grönt:
Brysselkål, broccoli, grön paprika, grönkål, romansallad, rucola, spenat
Innehåller folat, som är en B-vitamin. Den hjälper till att hålla cellerna friska och att bygga upp dem.

Vitt:
Blomkål, vitkål, vitlök.
Kål och lök. innehåller svavelhaltiga ämnen som verkar ha en hämmande effekt på cancerceller.