Expertens bästa tips på mellanmål

Nu har skolorna startat igen. Hungriga skolbarn vill ha mellanmål efter en heldag. Här är expertens bästa mellanmålstips.

– Det är viktigt att mellanmålet inte innehåller för mycket socker. Om barnen själva väljer blir det ofta kakor, läsk eller godis. Därför ska man försöka se till att det inte finns hemma eller komma överens med barnen om att det är för festliga tillfällen, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket.

Mellanmålet behövs för att barnen ska få i sig energi och näring och inte bli för hungriga innan middagen. Hur stort mellanmålet behöver vara beror på hur långt det är mellan lunch och middag, men ett mellanmål ska ge ungefär 10-15 procent av det dagliga energi- och näringsintaget.
– Ett bra mellanmål innehåller någon mjölkprodukt, någon spannmålsprodukt som en macka eller müsli och gärna någon frukt eller grönsak.
Fiberrikt bröd att föredra eftersom det mättar bättre.

En macka eller till exempel en banan är ett bra mellanmål som man kan skicka med om barnet ska iväg på träning eller annan aktivitet direkt efter skolan.
– Hel frukt är alltid bra, enkel och blir inte dålig. Men den ger inte lika mycket energi som till exempel en macka, säger Åsa Brugård Konde.