Ekovågen håller i sig

Intresset för det ekologiska växer i Sverige. Butikskedjan Coop har hittills i år ökat sin försäljning av ekologiska varor med runt 49 %. Fem frågor till informationschef Magnus Frisk

Hur känns det?
 – Det känns kul att det är en så stor ökning.
Finns det risk att eko-varorna tar slut?
– Varorna tar inte slut men vi arbetar hela tiden med att utöka vårt sortiment.
Hur ser det ut i framtiden?
  – Det kunderna allra helst vill ha idag är varor som är både ekologiska och närproducerade. Allt fler vill handla närproducerat ekologiskt för miljön och klimatet, men också för den smaken och den egna hälsan. För några år sedan var det mest fokus på pris på matvaror, nu är det större fokus på kvalitet och miljöfrågor. Det utvecklas hela tiden.
Var får ni tag på alla ekovaror?
 – Vi började redan på 80-talet att bygga upp kontakter med odlare i Sverige och det nätverket bygger vi hela tiden ut. Vi köper också utomlands ifrån med det brukar få den effekten att någon odlare i Sverige tar upp produktionen på den varan i stället.
Vad tror du om ekotrenden är den övergående?
 – Nej. Det här är ett långsiktigt arbete.

Magnus Frisk, informationschef på Coop.