”Ekologiska bröd säljer inte så bra”

Per Sandberg på Fazer Bageri ser inte att den ekologiska trenden tar över brödmarknaden.

Bröd- och godisföretaget Fazer var glada då de presenterade resultatet för 2008 . Trots att folk köper mindre och mindre förpackat bröd, så går det bra för företaget.
– Det finns ett ökat intresse för bröd i Sverige och det gynnar oss, trots att marknaden sjunker med 5 procent i volym i år, säger ansvarig för Fazer Bageri Per Sandberg. Det som påverkar brödhandeln mycket är att vi äter mindre och mindre frukost.

Nästa stora trend kommer från öster

Även den rådande hälsotrenden där kolhydrater ska bort påverkar också, menar Sandberg, som ser att kampen mellan brödleverantörer kommer att öka under året.
 – Men vi är nischade på svenska marknaden, säger han. Specialiteten är surdegs- och rågbröd, som de säljer mycket av i Finland och Ryssland. När Fazer kom till Sverige på 60-talet var det ett surdegsbageri i Linköping de började med. I dag är det surdegsbröd som ökar mest.
 – Ekologiska bröd säljer inte lika bra, trots att inte är så mycket dyrare än vanligt bröd, säger Sandberg som ser just surdegsbröd som nästa stora trend inom brödsegmentet.