Eko-bönderna hinner inte odla i takt med efterfrågan

England är nu EU:s tredje största marknad av ekologiska produkter. Man talar om en Jamie Oliver-effekt, men, skriver DN, det finns inte tillräckligt med eko-mat att få tag på.

Försäljningen av ekologiska varor har ökat i Storbritannien från o kronor 1993 till 25 miljarder 2007, skriver DN. Det senaste i ekomattrenden är att handla varor som inte har någon förpackning. Första butiken i London heter Unpackaged och som drivs av 30-åriga Catherine Conway.
– Det är lätt att folk uppfattar oss som bakåtsträvare, men så vill jag inte se det. Jag tror att det här är vägen framåt, säger Conway till DN. I hennes butik kan man bara köpa ekologiska varor, utan förpackning. Kunderna får ta med sig egna kärl att hälla grynen eller morötter i.
– Folk börjar fundera mer och mer på vad de äter. Mina morötter har lite jord på sig, då vet kunderna att de inte är tvättade med något konstigt. Dessutom smakar de bättre, säger Conway till DN. Hon tror inte att hon någonsin kan konkurrera med stormarknaderna men däremot att folk är beredda att ändra sina köpvanor.

Jamie-effekten

Tv-programmen med Jamie Oliver kan vara en av orsakerna till att den brittiska marknaden för ekologiska varor är den tredje största i EU. Människor har vaknat upp och bryr sig mer om vad de äter. Problemet för England nu är att det inte finns tillräckligt med närproducerade varor. Analysföretaget Mintel skriver i en rapport att förändringarna har ”skapat ett utbudsproblem. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med brittiskproducerad ekologisk mat” skriver DN.

Nakna kocken

Jamie Oliver, heter egentligen James, men kallas även för Den nakna kocken efter hans första tv-program med samma namn. Hans kampanj mot dålig mat i de engelska skolorna och processad mat har fått hela Storbritannien att tänka på sina kostvanor.

Källa: Wikipedia