”Egen chokladmousse känns som en bra grej”

Tine får proffshjälp att GI-anpassa sitt skafferi – nu är det lättare för Tine att äta rätt.

Tine Flodström, 34 år, ville börja äta enligt GI. Men hon saknade idéer och kunskap. Söndag lät GI-exper-ten Ewa Söderström hjälpa henne att komma igång – och det blev en rejäl utrensning i köket!
– Jag tycker inte att jag äter tokigt, men det blir inte så varierat. Jag försöker äta enligt GI, men vet inte tillräckligt, säger Tine Flodström.

Tine pluggar till sjuksköterska och skriver just nu sin C-uppsats. Det innebär långa dagar framför datorn och hon behöver ett jämnt blodsocker för att orka med. Hon försöker undvika vetemjöl och socker men på kvällarna gör hon gärna lite chokladpudding av pulver.
– Jag vet att det inte är så bra, men det är mitt godis.
Och visst. När Ewa Söderström börjar rensa i Tines skafferi är chokladpuddingen en av de första saker som åker ut!
Tine är inte förvånad men ser frågande ut när Ewa också plockar bort en burk majs, majsstärkelse och fruktsocker.
– Det är jättemycket socker i majs, det känner man nästan på smaken. Och fruktsocker kanske man tror är bra, men levern kan bara ta hand om en mängd som motsvarar fem, sex frukter.
– Resten lagras som fett, förklarar Ewa.

Vetemjöl och sirap
åker också ut. Havregryn, All bran, kokos och pumpakärnor får vara kvar.
Från kylen kastar Ewa direkt ut senap, ketchup och chilisås.
– Det är bättre att göra egen chilisås på krossade tomater, tomatpuré och kryddor.
Till Tines förvåning kastas också det flytande margarinet från Becel.
– Det innehåller mycket fleromättat fett och omega 6, som vi bör äta mindre av. Jag rekommenderar inte Becel, säger Ewa.

Bananerna får vara kvar, de är bra att återhämta sig med efter träning och potatisarna får också stanna. Två potatisar, kokta eller lite lätt stekta, är helt okej enligt GI.
När både kyl, frys och skafferi är GI-säkrat fyller Ewa på med nya, riktigt GI-vänliga varor.
Vissa produkter, som tamarisoja och dinkelgröt, är nya för Tine. Men hon tror att de blir lätta att vänja sig vid eftersom hon bara byter ut andra livsmedel mot dem.
Och som tur är hade Ewa med sig mörk choklad och ett recept på hemlagad chokladmousse.
– Det som är sött är ju gott. Egen chokladmousse känns därför som en bra och lätt grej att ta till sig, säger Tine.

Ewas bästa GI-tips:
1. Ät ofta, helst var tredje timme.
2. Ät mer protein, det mättar bäst. Ät hellre en omelett än mackor.
3. Häll vinäger på allt, det sänker matens GI-värde.
4. Sesamfrön är bra och gott att strö över maten.
5. Använd fond istället för buljongtärningar.
6. Använd honung i stället för sirap.