Drick kaffe med gott samvete

Sju myter om kaffe som INTE stämmer. Här är undersökningar forskarna nu sticker hål på.

Uttorkning

  • Man trodde länge att drycker med koffein var urindrivande, med de senaste studierna visar att folk som dricker upp till 550 milligram koffein inte fick en urindrivande effekt, däremot om koffeinhalten låg på över 575 milligram så producerades mer urin. Så även om du tar en stor kaffe så betyder inte det att du behöver springa på toaletten.

Hjärt- och lungsjukdom

  • Hjärtpatienter, speciellt dem med högt blodtryck, råds ofta att undvika koffein eftersom det kan stimulera blodtrycket. Samtidigt visar en genomgång av tio olika studier på 400 000 personer att det inte fanns något ökat antal sjuka i hjärtsjukdomar bland dagliga kaffedrickare. Forskare vid UCLA menar att det finns lite bevis för att en daglig dos, en till tre koppar per dag, skulle öka risken för hjärtsjukdomar.

Högt blodtryck

  • Koffein leder till en liten tillfällig ökning av blodtrycket. Men studier på runt 155 000 sjuksystrar visar att dagliga kaffedrickare under en tioårsperiod inte leder till konstant högt blodtryck. Däremot har man funnit att det fanns en högre risk hos Coca Cola-drickare.

Cancer

  • 1981 släppte Harvard en studie som kopplade ihop kaffedrickande med cancer i bukspottkörteln. Kaffedrickandet sjönk, tills man såg att det snarare hade att göra med rökningen och inte kaffedrickandet hos de testade.
  • I en internationel undersökning av 66 olika studier förra året visade det sig att kaffedrickande innebar lite, eller ingen, ökad risk för cancer i bukspottkörteln eller njurcancer.
  • Och en studie i Sverige på 56 000 kvinnor visade att kaffe hade inget att göra med utvecklingen av bröstcancer.

Benskörhet

  • Vissa studier visar på en ökad benskörhet hos personer med ökat koffeinintag, men man har senare reviderat resultatet till att det snarare beror på att dessa personer dricker mindre av andra drycker som innehåller mer kalcium, såsom mjölk. Koffeinet i sig påverkar inte kalciumet i benen.

Viktnedgång

  • Koffein ökar visserligen på ämnesomsättningen, men några långsiktiga vikteffekter har koffeinet inte. Snarare har studier visat motsatsen. En undersökning på 58 000 personer under 12 år visade att de som ökade sitt kaffeintag också ökade sin vikt mer än de som inte drack mer koffein.

Hälsovinster

  • Koffein påverkar humöret, till det bättre visar det sig,  du kan känna dig piggare, gladare och mer social. Det gäller bara att hålla kaffedrickandet på en normal nivå, annars kan det leda till magproblem och oro. För att uppnå bästa effekt, menar Roland Griffiths på John Hopkins School of Medicine, ska man hålla sig till några koppar kaffe per dag.


Källa: Times Online

 

 

Så mycket koffein innehåller kaffet

En kopp bryggkaffe (ca 15 cl) innehåller 50-85 mg koffein.

Espresso innehåller mer koffein men totalt sett dricker du mindre mängd och får därför i dig mindre mängd koffein också.

Coca-Cola innehåller 50 mg koffein.

En stor kopp te (från påse) innehåller ungefär 30 mg koffein. Bryggt te innehåller ungefär 40 mg.

Gott med kaffe

Glass i kaffe med chokladsås

Kaffedrink med nötter

Aniskaffe