Dietmaten med rätt fett

Exempel på dietmat som har lite kalorier och dessutom bränner fett. Till yoghurt och gröträtter kan du gärna pudra över kanel som ökar insulinkänsligheten och underlättar viktminskning.

Frukostmål

Råggröt

Koka 1 dl rågflingor med dubbelt så mycket vatten.
Skiva ner ett medelstort päron och häll över 2 dl minimjölk.

Yoghurt med havreflingor och frukt

3,5 dl naturell lättyoghurt, 0,5 procent fett, en halv dl havregryn, en handfull vindruvor och en apelsin. Skala och skiva frukten i yoghurten och strössla havregrynen över.

Lunch

Omelett

4 hela ägg, två äggvitor, en stor röd och en grön paprika. Vispa ihop ägg och äggvita, hacka paprikorna och häll i innan omeletten stelnat i stekpannan.

Pasta med tonfisksås

85 g pasta, 120 g tonfisk i vatten, 200 g krossad tomat, 80 g gul lök. Koka pastan enligt anvisningar. Fräs löken till såsen tillsammans
med krossad tomat och lägg sist i tonfisken.

Mellanmål

Banan med minimjölk

Mosa en stor banan och häll över 3 dl minimjölk.

Yoghurt med müsli

2 dl naturell lättyoghurt, 0,5 procent fett och 50 g basmüsli.

Middag

Pasta med kycklingsås

50 g pasta, 150 g kycklingkött, bröst eller filé. 200 g krossad tomat, 30 g gul lök, 1 vitlöksklyfta. Koka pastan enligt anvisningarna. Stek kycklingen utan fett i teflonpanna, fräs löken, häll över krossad tomat och pressa över vitlöksklyftan.

Lax med ris och yoghurtsås

100 g lax, 50 g ris, 1,5 dl naturell lättyoghurt, 0,5 procent fett.
Koka riset enligt anvisningar, stek laxen i ugn eller teflonpanna.
Använd yoghurten som sås och klipp över dill eller gräslök.
 

Kvällsmål

Kryddad kesella
Kesella 1 procent fett, klipp i grönsaker eller blanda i kryddor i
kesellan.
 

Kycklingklubba

En kycklingklubba, färdiggrillad från butiken går bra. Ta bort skinnet och ät tillsammans med en morot.

Att dricka

  • Vill du öka din fettbränning skall du dricka mycket vatten. Dock inte mer än 1.5 liter per dag om det inte är extremt varmt eller du tränar stenhårt. Vätskebalansen är viktigt för att blodet ska flyta lätt och  kunna transportera fettsyrorna från fettcellerna till de fettförbrännande cellerna.
  • Kaffe, se lipolysen. Förutom att koffein ökar frisättningen av fettsyror så tycks det också öka energiförbrukningen i levern.
  • Oolong te. Är ungefär ett mellanting mellan grönt och svart te. Har visat sig kortsiktigt öka energiförbrukningen, och därmed fettförbränningen, dubbelt så mycket som grönt te.