Därför ska du äta feta fiskar och kakao

Nytt och nyttigt från forskarvärlden. Fredrik Paulún lusläser de senaste forskningsrönen. Här är hans senaste rapport.

Fisk ger starka ben

  • Minns du mjölkfrämjandets slogan ”mjölk ger starka ben”? Nu kan fiskfrämjandet (om det nu finns något) sno den!
  • Denna studie visade nämligen att fiskkonsumtion bland överviktiga ungdomar som försökte gå ned i vikt gav större benmassa – vilket i sin tur ger starkare skelett och mindre risk för benbrott.
  • Just när man äter färre kalorier och försöker gå ned i vikt tappar man i regel även benmassa, så detta är viktiga rön för att förebygga hälsoproblem. Mycket tyder dock på att omega-3-fett från fisk stärker skelettet även hos den som inte håller igen på matintaget.
  • Fakta: Influence of moderate energy restriction and seafood consumption on bone turnover in overweight young adults. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4):1045-52.

Kokos- och mjölkfett bättre än andra fetter?

  • De senaste fem åren har det kommit ett antal studier som tyder på att korta och medellånga mättade fetter är bra för hälsan och vikten. Kokosfett består till 60–70 procent av sådana och mjölkfett till ungefär 25 procent. Modersmjölk har också en viss mängd, liksom palmolja och framför allt palmkärnolja.
  • Det intressanta är att korta och medellånga fetter har mycket liten förmåga att lagras i kroppsfettet och därför används direkt som bränsle i kroppen.
  • I en studie jämförde man effekten av medellånga fetter och olivolja (18–24 gram/dag) på vikten under 16 veckor. Medelgruppen tappade i snitt 1,67 kilo medan olivgruppen förlorade 0,67 kilo. Båda fettsorterna är således bra men
  • medelgruppen minskade vikten mer och hade särskilt god effekt på  bukfetman.
  • Fakta: Weight-loss diet that includes consumption of medium-chain triacylglycerol oil leads to a greater rate of weight and fat mass loss than does olive oil. Am J Clin Nutr. 2008 Mar;87(3): 621-6.

Vanlig juice är bättre än piller

  • Antioxidanter skyddar mot hjärt-kärlsjukdom, inflammationer, diabetes typ 2 och cancer samtidigt som de håller vårt immunförsvar starkt och gör att vi åldras långsamt. En studie ville undersöka om det var någon skillnad i antioxidantskydd om man åt E-vitamin eller drack ett glas juice dagligen. Det var juice från blå druvor, vilket är extremt antioxidantrikt.
  •  När dessa två extrema källor till antioxidanter jämfördes såg man att juicen gav ett bättre skydd mot hjärt-kärlsjukdomar än pillret, men även det gav en skyddande effekt.
  • Orsaken är att det finns flera olika antioxidanter i juicen och variation är nyckelordet när det gäller en god anti-oxidantstatus.
  • Fakta: Comparative effects of dietary supplementation with red grape juice and vitamin E on production of superoxide by circulating neutrophil NADPH oxidase in hemodialysis patients. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4):1053-61.

Gravid? Ät rätt fett!

  • När en gravid kvinna äter delar hon näringen med fostret – och då är det förstås extra viktigt med rätt sorts fett.
  • Fett utgör ju byggsten till alla cellmembran i kroppen och är det mest förekommande ämnet i hjärnan. Därför spelar det stor roll för celldelning och tillväxt samt för hjärnans utveckling. En holländsk studie visade att ett lågt intag av omega-3 och ett högt intag av transfetter ledde till lägre födelsevikt. Senare i livet ökar det risken för hjärt-/kärlsjukdom, diabetes typ 2 och övervikt.
  • Se därför till att äta minst tre portioner fet fisk i veckan om du är gravid.
  • Dessutom ska du fly  ”delvis härdat fett” – eftersom det betyder att det innehåller transfett.
  • Fakta: Maternal n-3, n-6, and trans fatty acid profile early in pregnancy and term birth weight: a prospective cohort study. Am J Clin Nutr. 2008 Apr;87(4): 887-95.

Kakao  – kanon för blodtrycket

  • Att mörk choklad har hälsoeffekter vet vi sedan tidigare. Bland annat har kakao enorma mängder antioxidanter som skyddar oss mot fria radikaler. Denna studie visade att kakao dessutom ökar halten kväveoxid i blodkärlen, vilket gör att de vidgas och att blodtrycket sjunker.
  • Ett lägre blodtryck bidrar till minskad risk för hjärnblödning och hjärtinfarkt. Eftersom kväveoxid också är en magisk molekyl när det gäller mannens potens är det möjligt att kakao snart kommer att kallas ”naturens Viagra”. Ett par rutor mörk choklad dagligen är toppen, liksom några matskedar kakaopulver som intas på önskat sätt. Numera finns det även kakao i alla möjliga produkter såsom müsli och kakaonibs. Det sistnämnda är helt enkelt hackade rostade kakaobönor och passar till exempel i bakning.
  • Fakta: Effects of low habitual cocoa intake on blood pressure and bioactive nitric oxide: a randomized controlled trial. JAMA. 2007 Jul 4;298(1): 49-60.

GI-expert

Fredrik Paulún är näringsfysiolog och GI-expert. Här kan du följa hans blogg om nyheter i GI-världen.

Paulúns blogg – klicka här