C-vitamin är livsnödvändigt för dig

Vi äter c-vitamin när vi blir sjuka, men vitaminet är alltid nödvändigt för oss.

C-vitamin anses allmänt vara bra för immunförsvaret men, enligt smittskyddsinstitutet, finns inga egentliga forskarbelägg för att det skulle vara så.
 – Trots många studier har man bara lyckats visa att man troligen kan förkorta förkylningen med kanske en halv dag på sin höjd, säger Wulf Becker, professor vid Livsmedelsverket.
Det man vet är att c-vitamin är viktigt för kroppen och att brist på vitaminet kan leda till skörbjugg. C-vitamin är också en antioxidant, som binder de fria radikalerna i kroppen och på så sätt har en god inverkan på vår hälsa.

Kan inte lagras i oss

C-vitamin kan inte lagras i kroppen och bör ätas regelbundet, och studier har visat att det är mer effektivt att få i sig c-vitamin via kosten än via brustabletter, eftersom du då går miste om fruktens alla andra goda egenskaper såsom fibrerna. Kroppen använder sedan vitaminet till underlätta järnupptaget, omsätta vissa aminosyror och andra vitaminer och att bygga upp kollagen. Kollagen är en viktig byggsten i vår hud och hjälper till att göra den smidig. 

Källa: Smittskyddsinstitutet, "Supermat" av Helena Nyblom (Albert Bonniers förlag).

Höga halter av c-vitamin hittar du i

 

  •  Citrusfrukter
  •  Broccoli
  •  Nypon
  •  Svarta vinbär
  •  Blåbär
  •  Jordgubbar

Ditt dagsbehov:

En apelsin täcker nästan hela det rekommenderade dagsbehovet av c-vitamin, enligt livsmedelsverket.

Den nyttiga citrusmaten

Citrus- och ingefärste och sesamsticks

Knäckig citrus med apelsinyoghurt

Myntamarinerad citrus