Bättre för bönder när Cadburys får märke

En av världens äldsta chokladtillverkare ska nu bli rättvisemärkt.

Det är tillverkaren Cadburys som annonserar att de till slutet av sommaren 2009 vill att deras mjölkchoklad, som är deras toppsäljare, ska bli rättvisemärkt med märket Fairtrade.
 – Cadburys beslut är ett genombrott för bönderna i Ghana, som ser väldigt positivt på att de kan sälja mer av sin kakao som rättvisemärkt och på så sätt fortsätta förbättra för bönderna, säger Harriet Lamb, vd på Fairtrade i ett pressmeddelande.

Mer rent kakao i påsen

Det kommer att innebära en produktion av tre gånger så mycket rättvisemärkt kakao, medan chokladen kommer att smaka likadant.
  – Genom det här samarbetet tror vi att vi kan få britter att köpa mer rättvisemärkt än vad de skulle gjort om vi arbetat på två olika håll, säger Todd Stitzer, vd på Cadbury.
Cadburys har tidigare under sitt märke Green & Blacks sålt rättvisemärkt och ekologisk choklad. Men nu ska alltså moderföretaget förändra sin över hundra år gamla choklad.