Bären för din hälsa

Fredrik Paulún lär dig använda naturens dunderpiller.
Tänk att något som är så gott kan vara så nyttigt! I dag tipsar Fredrik Paulún om tio superbär med
dokumenterad effekt för din hälsa. Enklare kan det inte bli att äta rätt.

I sagans värld finns det livselixir som får människor att bli friska, energiska och yngre. Givetvis förekommer de inte i verkligheten utan är enbart en frukt av författares fantasier, eller? Läs vidare och bilda din egen uppfattning. Min uppfatning är i alla fall att verklighetens livselixir återfinns i superbären.
Våra ätliga bär är i regel söta och fulla av näring. Det har gjort att människan har ätit bär i hundratusentals år.

En typ av näringsämnen i bär är antioxidanter som skyddar oss mot fria radikaler. Dessa fria radikaler kan vi inte undkomma eftersom de uppkommer när vi andas och omsätter näringsämnen. Tack vare antioxidanternas förmåga att avväpna de annars så skadliga fria radikalerna skyddas vi mot hjärt- kärlsjukdomar, diabetes typ 2, många cancerformer och för tidigt åldrande.

Ett sätt att mäta innehållet av
antioxidanter är att mäta ORAC-värdet på maten. Det talar om hur mycket anti-oxidanter det finns i 100 gram livsmedel och skalan går från 60 för gurka till 4 460 för blåbär. Det krävs över sju kilo gurka för att ge lika mycket antioxidanter som i 100 gram blåbär!

Titta i bildspelet för att läsa om bären.

Nytt nummer av SÖNDAG ute nu – läs mer om hälsa där!

Detta är ORAC

En grupp forskare vid Tuftsuniversitetet i Boston har utvecklat en metod att mäta olika födoämnens antioxidantkapacitet, ORAC. Varje födoämne får ett ORAC-värde som anger hur stor förmåga maten har att neutralisera de skadliga fria radikalerna.