Ät sunt med barnen

Ät nyttigare och spara pengar på samma gång. Här är dietistens 8 hälsotips för barnfamiljen.

Amerikanska dietisten Keith Ayoob från Albert Einstein College of Medicine har jobbat mycket med överviktiga barn och deras familjer. Här är hans bästa tips på hur måltiderna kan bli både billigare och mer hälsosamma.

1. Satsa på frukosten. Det är dagens billigaste mål, och det är lätt att göra i ordning en nyttig frukost med gröt eller flingor, mejeriprodukter och färsk frukt.

2. Var en god förebild. Barn gör som du gör – se till att själv ta dig tid att äta ordentligt på morgonen.

3. Engagera barnen i måltidsplaneringen, låt dem få komma med idéer. Då har de lättare att acceptera de förändringar som blir.

4. Låt barnen vara med och laga maten. Förutom att det är bra träning för framtiden så vill barnen gärna smaka det de själva lagat. Börja med enkla rätter och gör det på helgen när ni har gott om tid.

5. Begränsa snabbmatsintaget till ett tillfälle i månaden, och helst på en dag då barnen varit aktiva och rört på sig mycket. Sparar både pengar och kalorier.

6. Uppmuntra och ta vara på barnens hälsosamma vanor. De flesta barn kan hitta några grönsaker som de gillar, dem kan man se till att servera lite oftare.

7.Se upp med vad ni dricker. Läsk och saft är flytande kalorier med litet näringsinnehåll. Vänj barnen vid att dricka vatten eller mjölk till maten.

8. Se över mellanmålen. På eftermiddagen sjunker blodsockret och man blir lätt trött och hängig. Frukt eller grönsaker är perfekt för att pigga upp.

Källa: USA today