Ät rätt mat för ditt hjärta

Med en hjärtegod mat kan du göra gott för din hälsa också.

Fetma är ett hälsoproblem då det kan orsaka ökad risk för hjärt- kärlsjukdomar och typ-2-diabetes. Det är främst bukfetman som kan bli farlig. Men det kan gå snabbt att ändra din hälsa om du ändrar din kost.
En pilotstudie på Norrlands universitetssjukhus visade att en grupp med kvinnor som ändrade sin kost redan efter två veckor hade fått mindre fettinlagring.
 – Våra pilotstudier visar att bara några veckors kostförändring kan ha kraftfulla effekter och ge minskad fettinlagring, säger professor Tommy Olsson, som leder studien, på Hjärt- lungfondens hemsida.

Bästa maten för ditt hjärta

  • Det bästa för ditt hjärta är att äta mat som sänker det dåliga kolesterolet (LD). LD gör annars att blodkärlen slammar igen. En enkel förändring i köket är att steka i oliv- eller rapsolja, istället för annat stekfett. De här produkterna innehåller enkelomättat fett som sänker LD i kroppen.
  • Nästa steg är att äta mat som innehåller antioxidanter. Det vill säga frukt och grönt. Bäst är morötter, paprika citrusfrukter och röda druvor. De är färgrika och det är i färgen de goda ämnena sitter. Även choklad är ett bra godis för hjärtat men välj då mörk choklad, som inte innehåller så mycket socker och mättade fetter.
  • Bra fetter finns också i feta fiskar, såsom makrill, sill och lax. Och som en god smaksättare kan du använda vitlök, som i tester visat sig sänka det dåliga kolesterolet.
  • När det gäller bröd ska du välja bröd som innehåller havre och råg. Och välj helst så grovt bröd som möjligt eftersom fibrerna i brödet också kan sänka det dåliga kolesterolet.

Källa: Hjärt- och lungfonden, PrimaVI