Ät och drick dig – smart!

Gör ditt kylskåp IQ-rätt.
På menyn om hjärnan får välja: Fullkorn till frukost, något lättare till lunch och fet fisk till middag – gärna med ett glas vin till och kaffe på maten. Forskarna
vet nu att rätt mat kan göra dig smartare.

I sin nya bok, ”Smart av mat” (Prisma), har den pensionerade allmänläkaren Per Ove Lind  plöjt varenda större vetenskaplig studie – globalt – om matens inverkan på vår förmåga att tänka och agera.
Och den trevliga nyheten är att det som gör dig frisk också gör dig smart.
Forskarna har vetat ett bra tag att vi ska undvika mättat, animaliskt fett (mejeri- och charkuterivaror) och snabba kolhydrater (kakor, godis) för att undvika att dö i förtid av hjärtsjukdomar och cancer. Liksom att det fleromättade fettet i bland annat fet fisk och omega-3, frukt och grönsaker är bra.

Färsk vetenskap

Men att samma sak gäller om vi vill behålla vår intellektuella förmåga upp
i åldrarna och undvika alzheimer – den vetenskapen är ganska färsk. Liksom att barn som får i sig tillräckligt med omega-3 redan i livmodern och under amningen, får högre IQ.
Betyder det att dagens barn med omega 3-medvetna föräldrar, blir smartare än gårdagens? Eller att eskimåer, traditionella fet-fiskätare, borde vara hjärnkirurger allihop?
–  Ja, man kan förvänta sig att barn som får i sig omega-3 redan på fosterstadiet blir smartare, säger Per Ove Lind.
–  Men det är inte kört för våra unga idag, bara de får i sig omega-3 i maten och kolhydrater på morgonen.
Vad skulle du själv ta med dig för smart mat till en öde ö?
–  Jag skulle ta med mig säckar med müsli och torkad fisk, plus några ton
vakuumförpackad havremjölk.
–  Äta ska vi ju, så varför inte välja mat som håller oss friska – och smarta?