Ät dig 10 år yngre

Rynkor, benskörhet, håravfall, gäddhäng… Tro inte att det måste vara så. Här är tipsen som gör dig 5 till 10 år yngre!

Allmänläkaren Karin Edberg, 54, började lusläsa allt om MS, multipel skleros, när hennes man insjuknade i början av 90-talet.  Läkaren Birgitta Brunes bok ”Från MS-diagnos till bättre hälsa” innebar en vändpunkt.
– Jag kände igen mina patienters berättelser. Och insåg att hjärnans signalsubstanser spelar en huvudroll i våra liv.  En blockering av funktionen kan leda till en mängd allvarliga symptom.
– Som kronisk trötthet, utbrändhet, depression, fibromyalgi.
Karins man blev bättre med den alternativa MS-behandlingen och tillsammans med Birgitta Brunes började hon behandla MS-patienter i hela Skandinavien.
– Jag amalgamsanerade också mina egna tänder, började meditera, äta mer grönsaker och skippa allt onyttigt fett, ta kosttillskott och hormonhöjande tillskott.

Och resultatet?
– En kompis sa: ”Men Karin, du sitter ju stilla!” Jag har alltid varit extremt rastlös.
– I samma veva var jag i fjällen och upptäckte att jag kunde ta den branta backen på skidor – uppför –  utan att vila. Dessutom hade mina bekymmersrynkor slätats ut.
– Jag var lugnare, piggare och starkare.
– Inom sjukvården använder man värden för vad som är normalt för åldern. Men jag tycker inte att man behöver acceotera det, säger Karin Edberg. En 50-åring kan gott försöka ligga på de värden som anses normala för en 5–10 år yngre person. I USA ger de tillväxthormon till 60-åringar med låga värden. Men i Sverige tycker läkarna att det tillhör normalt åldrande att vi som är 50+ ligger på en femtedel av den hormonnivå vi hade när vi var tjugo.
Varför lägga ribban så lågt när det finns hjälp att få?
Den metod som Karin Edberg och hennes kolleger tillämpar heter PNI-T (psyko, neuro, immuno- och toxikologi). Namnet kommer av att vårt psyke, nerv- och immunsystem och de gifter vi har i kroppen samverkar och påverkar nivån på de livsviktiga signalsubstanserna.

– Aminosyran tryptofan till exempel, behövs för att producera signalsubstansen serotonin som får oss att må bra. Och serotoninet bildar sömnhormonet melatonin. Allt löper i en kedja. Tar man inte itu med en felande länk så funkar inte de andra.
– Men man får inte glömma känslorna. Du kan stoppa i dig hur många piller som helst – lever du i en dålig relation kommer du att fortsätta att må dåligt. Kropp och själ hör ihop.

Lär dig kroppens må bra-ämnen

Signalsubstanser kallas de ämnen i hjärnan som på kemisk väg förmedlar signaler från en nervcell till en annan. De påverkar känslor, tänkande, vakenhet, kraft och minne. Varje signalsubstans har en specifik funktion.

  1. Noradrenalin. ”Upp till kamp”-substansen. Flödar till i hotfulla situationer, ger kraft och energi. Brist kan leda till sjuklig trötthet, depression mm.
  2. Serotonin. ”Må bra”-substansen. Brist kan bl a leda till negativa tankemönster, panikångest, smärta, sömnstörningar, depression.
  3. Acetylkolin. ”Hotet är över”-substansen. Minskar hjärtaktiviteten, tömmer blåsa-tarm, sänker blodtrycket. Alzheimerpatienter har störd produktion.
  4. Dopamin. Belönings-substansen. Står högt när vi är förälskade (eller tar droger). Brist kan leda till kraftlöshet, dålig sexfunktion, stelhet, ryckningar mm. Finns som medicin mot Parkinsons sjukdom.