Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent.
Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent. Foto: Stina Wirsén

Tre tumregler för bättre service på krogen och i baren

Den hemliga gästen ger tipsen som ökar chanserna för en lyckad krogkväll. Här är tre tumregler för bättre service på krogen och i baren.

Tre tumregler för att få bättre service på krogen och i baren?

På restaurang:

1) Boka bord.

2) Var vänlig men bestämd när du talar med personalen.

3)  Proffsig personal älskar gäster som ber om råd: Vad är bästa rätten för  dagen? Vad har ni för viner som passar till den rätten?

I baren:

1)  Ge bartendern en femtiolapp i dricks när du betalar den FÖRSTA  drinken/ölen/vinglaset. Då får du garanterat lättare att fånga  hans/hennes uppmärksamhet resten av kvällen. Smartare än att dricksa  innan du drar – om du inte är stammis förstås.

2) Fyllna inte till.

3) No-no är att gapa, vifta, sucka och göra miner för att du inte får drinken pronto när bartendern jobbar så svetten lackar.

Den hemliga gästen ger sina bästa tips till Alltommat.se:s läsare: 

Vad påverkar bemötandet man får som gäst?

Hur bemöter man en dryg hovmästare eller servitör/servitris?

Hur gör man för att få ett bra bord?

Om man får dålig mat – hur framför man det på bästa sätt?

Går det att reklamera servicen?

Vanligaste misstagen man gör som gäst?

Har du något hemligt knep för att få bättre bemötande?

Om man känner sig osäker inför vinlistan – finns någon fras som inte kan gå fel om man inte vet så mycket om vin?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 2 Mon Amie muggar. Se erbjudande!