Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent.
Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent. Foto: Stina Wirsén

Så klagar du rätt på krogen

Den hemliga gästen har bedömt hundratals krogar och skrivit boken "Den hemliga gästen". Läs om knepen som funkar på krogen - och vad du inte ska göra som gäst.

Om man får dålig mat – hur framför man det på bästa sätt?

- Gå ut  lite försiktigt med ”den här köttbiten är dessvärre vidbränd”, eller  ”det måste ha hänt en olycka i köket”. Gör vänligt men bestämt klart för  servisen att du inte kan tänka dig att äta upp rätten. Det brukar funka  om du sänker rösten ett snäpp och berättar i förtroende för  servitrisen/servitören.

Om du med ”dålig” menar mat som gör dig  magsjuk, brukar en del – men inte alla – finkrogar kompensera gästen  genom att återbetala beloppet på notan.

Går det att reklamera servicen?

- Nej,  det har jag aldrig hört talas om. Däremot kan man kontakta  restaurangchefen eller ägaren nästa dag och berätta att man fått dålig  service och hoppas på någon form av kompensation.

Den hemliga gästen ger bästa tipsen: 

Tre tumregler för bättre service på krogen

Tre tumregler för bättre service i baren

Vad påverkar bemötandet man får som gäst?

Hur bemöter man en dryg hovmästare eller servitör/servitris?

Hur gör man för att få ett bra bord?

Vanligaste misstagen man gör som gäst?

Har du något hemligt knep för att få bättre bemötande?

Om man känner sig osäker inför vinlistan – finns någon fras som inte kan gå fel om man inte vet så mycket om vin?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 2 Mon Amie muggar. Se erbjudande!