Färgglad mat kan skydda mot cancer

– Rätt mat kan ge skydd mot cancer, säger Kerstin Hultén, dietist och folkhälsovetare som gillar "regnbågsmat".

Boken ”Maten som skyddar mot cancer” (Bonnier Fakta) kommer ut i dagarna. Det bästa enligt författaren Kerstin Hultén är att försöka äta så färgglatt och varierat som möjligt. Satsa på frukt och grönt i regnbågens alla färger.

Blått och lila:

Aubergine, blåbär, björnbär, fikon, fläderbär, plommon, russin, röd druva, rödbeta, rödlök, slånbär, svarta vinbär, sviskon.

Innehåller mycket effektiva antioxidanter som fångar upp fria radikaler. Särskilt de blåsvarta bären är superbär eftersom de innehåller den starka antioxidanten anto- cyanin.

Rött:

Blodgrapefrukt, granatäpple, hallon, jordgubbe, körsbär, nypon, rädisa, röd paprika, tomat, vattenmelon.

Innehåller fytokemikaliegruppen karotenoider. I tomater finns karotenoiden lykopen som tros skydda mot prostatacancer.

Gult och orange: 

Ananas, apelsin, aprikos, citron, gul och orange paprika, morot, pumpa, röd grapefrukt, sötpotatis. 

Innehåller alfa- och betakaroten och kryptoxantin som oskadliggör fria syreradikaler. Karotenoiderna stärker även kroppens immunförsvar och kan fördröja eller förhindra tumörutveckling i bland annat lungorna.

Grönt:

Brysselkål, broccoli, grön paprika, grönkål, romansallad, rucola, spenat 

Innehåller folat, som är en B-vitamin. Den hjälper till att hålla cellerna friska och att bygga upp dem.

Vitt:

Blomkål, vitkål, vitlök. 

Kål och lök. innehåller svavelhaltiga ämnen som verkar ha en hämmande effekt på cancerceller. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

8 nr av Allt om Mat + 4 champagneglas från Iittala. Se erbjudande!