Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent.
Den hemliga gästen - så arbetar en krogrecensent. Foto: Stina Wirsén

Den hemliga gästen: Så får du bättre service på krogen

Den hemliga gästen är krogrecensenten som bedömt hundratals krogar. Förra året kom omtalade boken "Den hemliga gästen." Här berättar författaren om knepen som funkar på krogen - och vad du inte ska göra som gäst.

Författaren till boken Den hemliga gästen är den allra första medlemmen i DN På stans Krogkommission.

- De vanligaste frågorna som jag får handlar om hur man får bättre  service, hur man kan gardera sig mot misslyckade krogbesök. Många läsare  verkar också har haft stor nytta av snabbkursen om vin ”Från brännvin  till Bordeaux”. Och så finns det förstås en nyfikenhet på vem som är ”Den hemliga gästen”, om det är en han, hon eller hen...

Vad har du fått mest reaktioner/frågor kring?

- Jag har fått många  reaktioner på bokens sista kapitel ”Den hemliga gästen; så arbetar  yrkesgourmeter i allmänhetens tjänst”. Där berättar jag om DN:s  Krogkommission, om mitt möte med den Michelintestare som recenserat  Skandinaviska restauranger under ett par decennier och citerar berömda  krogkritiker i bland annat New York Times, The Sunday Times och Le  Figaro. Anonym eller inte är en vattendelare. För mig är det självklart  att en krogkritiker måste jobba under cover. Hur ska läsarna annars  kunna lita på att kritikern inte särbehandlas?

- Risken för korruption är  uppenbar, det vet vem som helst som gått en krogrunda med krogskribenter  som INTE är anonyma. Tanken är att en kritiker ska få exakt samma  upplevelse som vilken gäst som helst. De flesta krögare brukar faktiskt  erkänna att man smörar extra för kända kritiker. I boken berättar jag  bland annat om den excentriske Marco Batalis avancerade förförelsetrick  för att få fyra stjärnor av New York Times-kritikern Ruth Reichl när han  precis hade öppnat Baboo på Manhattan.

Den hemliga gästen ger sina bästa tips till Alltommat.se:s läsare: 

Tre tumregler för bättre service på krogen

Tre tumregler för bättre service i baren

Vad påverkar bemötandet man får som gäst?

Hur bemöter man en dryg hovmästare eller servitör/servitris?

Hur gör man för att få ett bra bord?

Om man får dålig mat – hur framför man det på bästa sätt?

Går det att reklamera servicen?

Vanligaste misstagen man gör som gäst?

Har du något hemligt knep för att få bättre bemötande?

Om man känner sig osäker inför vinlistan – finns någon fras som inte kan gå fel om man inte vet så mycket om vin?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

6 nr av Allt om Mat + 2 Mon Amie muggar. Se erbjudande!