<p>GI-experten Fredrik Paul&uacute;n guidar dig till r&auml;tt fetter som hj&auml;lper dig att f&ouml;rbr&auml;nna b&auml;ttre. </p>

GI-experten Fredrik Paulún guidar dig till rätt fetter som hjälper dig att förbränna bättre.

Ät rätt, bränn fett!

Din kropp är en klok maskin. Den håller vikten, ja till och med reducerar övervikt – bara du förser den med rätt bränsle. Det är så finurligt att när du äter fett får kroppen impulser att förbränna fett!

&ndash; Skilj på nyttigt fett och fulfett, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún. Din kropp mår bra av rätt fett och förbränner det lätt.

Fredrik har skrivit boken &rdquo;Fettguiden&rdquo; (Fitnessförlaget). Och här lär han ut vad som är bra för din ämnesomsättning.

 Din kropp har tre olika bränslen att välja mellan, protein, kolhydrater och fett. Det mesta av fettet i maten blir kroppsfett. Men fettet i dina fettceller förbränns och byts ut under tre till fyra månader. Äter du mer än du förbränner går du upp i vikt. Men du kan själv sätta fart på fettförbränningen genom att äta rätt sorts fett. Fett hjälper dig också att hålla vikten genom att ge dig större mättnadskänsla.

Pauluns tumregel

Ditt energiintag ska komma från fett 30&ndash;40 procent, protein, 20&ndash;30 procent och långsamma kolhydrater, 40 procent. Det ger dig energi, byggstenar till musklerna men bara lite påfyllnad till fettcellerna. Samtidigt får du tillräckligt mycket fett för att upprätthålla din förbränning. Äter du rätt hinner du frisätta och bränna mer fett än vad du tillför. Men om du äter för lite fett vill kroppen bara bränna lite fett och sänker därmed fettförbränningen. Det betyder att ett lågt fettintag i stället ökar omvandlingen av kolhydrater till fett.

Så här fungerar det

Fett frigör hormonet CCK, Cholecystokinin, som förbättrar matsmältningen och gör dig mätt.

Fett fördröjer magsäckstömningen, vilket ger mindre svängningar i blodsockret.

Ett högre fettintag innebär oftast ett lägre kolhydratintyg. Du blir fortare mätt och fettinlagringen minskar.

Fleromättade fetter kan förbättra insulinkänsligheten, vilket ger högre fettförbränning.

När du äter fett får kroppen signal om att den inte behöver lagra in fett för kommande svältperioder. I stället ökar förbränningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

8 nr av Allt om Mat + 4 champagneglas från Iittala. Se erbjudande!