6 svenska råvaror i säsong i april – passa på att njuta av nu

Det finns massor av goda, fina och smakrika råvaror som är i säsong i april. Välj bland både grönsaker och rotfrukter. Här är sex favoriter som går att köpa hem från affären och hitta i naturen i april.

Persilja

persilja_alltom

Foto: ©nolonely - stock.adobe.com

Persiljan innehåller rikligt med A- och C-vitamin, samt järn och kalcium. Gör din egen persiljepesto eller toppa salladen med persiljebladen.

Recept: Sparrisfritters med persiljepesto

 

Gräslök

graslok_alltom

Foto: ©spacemonkeypics - stock.adobe.com

Gräslök växer i södra och mellersta Sverige längs med kusten. Växten är rik på A- och C-vitamin. Finhacka löken till smörgåsar och sallader eller som krydda i såser som baseras på majonnäs eller gräddfil. Den går också utmärkt att garnera soppor med. Färsk gräslök i en kruka kan hålla sig drygt i en vecka om den förvaras svalt. Avklippta knippen håller sig cirka en dag i rumstemperatur.

Recept: Gräslökspanerad kolja

Rädisa i knippe

radisaknippe_alltom

Foto: ©iaroshenko - stock.adobe.com

Rädisan är rik på zink och C-vitamin, det är två ämnen som stärker immunförsvaret. Rotfrukten kan hålla sig fräsch i ett kylskåp runt en vecka om man tar bort blasten. Rädisan passar utmärkt att lyfta en sallad eller pasta med.

Recept: Sallad med rädisor, sugarsnaps och fänkål 

Ramslök

ramslok_alltom

Foto: ©Elisabeth Coelfen - stock.adobe.com

I april är det hög tid att gå ut och plocka ramslök. Den finns framför allt i södra delarna av Sverige och på Gotland och Öland. Tänk bara på att den är fridlyst i Blekinge. Ramslöken kan man pickla och fritera och använda som smaksättning i sallader, soppor, grytor och pajer.

Recept: Ramslökssoppa med gräddfil 

Recept: Solfröotto med ramslök

Nässla

nassla_alltom

Foto: ©Alfonsodetomas - stock.adobe.com

Nässlor innehåller mycket zink, kalcium och magnesium. Dessa ämnen hjälper kroppen att reglera ämnesomsättningen och blodtrycket. Det bästa med nässlan är att man kan plocka den själv ute i naturen. Förutom att göra klassikern nässelsoppan kan man också använda nässelbladen i smoothies.

Förvälla och torka nässlor – så här gör du!

Recept: Smörstekta nässlor

Purjolök

purjolok_alltom

Foto: ©mahey - stock.adobe.com

Purjolök som är odlad i Sverige går att hitta i butikerna från tidig vår. Purjolöken innehåller både bra ämnen som C-vitamin och järn. Använd den rå i sallader eller gratinera. Du kan också stuva den till soppor och pajer.

Recept: Potatis- och purjolöksrösti 

 

Källa: Äkta vara, Gårdsnära, Allt om trädgård, Må bra, Säsongsmat, Spisa