6 smakrika råvaror som är i säsong i mars

Det finns massor av fina, goda och smakrika råvaror som är i säsong i mars månad. Välj bland både frukt, grönt och svamp. Här är ett axplock på livsmedel som är extra värda att äta gott av i mars.

Ostronskivling

ostronskivling

Foto: iStock

Här går alla delar av svampen att äta. I naturen så växer ostronskivling på bokstammar men de flesta svampar som säljs i butik odlas dock i speciella byggnader där de växer fram i klasar på olika typer av växtmaterial. Du kan använda ostronskivling i allt från svampsås till omelett, soppa och wok-rätter. Smaken är mild och fin och den håller formen bättre vid tillagning än vad champinjonen gör.

Recept: Krämigt matvete med broccoli, parmesanost och krispig ostronskivling

Apelsin

apelsin

Foto: iStock

Passa på att mumsa i dig apelsin då de fortfarande är saftiga och goda så här års! Den är en riktig C-vitaminbomb som även håller immunförsvaret på topp. Apelsinen innehåller även mycket annat som är bra för kroppen, exempelvis kalium som hjälper till att sänka blodtrycket. Apelsinen har en mängd användningsområden och fungerar lika bra i matlagning som i bakverk. Du kan såklart även pressa ner den till en riktigt god juice, göra marmelad av den eller bara äta apelsinen som den är, i klyftor.

Recept: Apelsinrutor i långpanna

Recept: Apelsin- och aprikosmarmelad

Kålrot

kålrot_ny

Foto: iStock

Kålroten har smeknamnet Nordens apelsin eftersom den är fullproppad med C-vitamin. En kålrot på 100 gram innehåller 25 mg C-vitamin men är även rik på järn, kalcium och fosfor. De små kålrötterna har en lite mildare smak än de stora. När kålroten tillagas och används i matlagning så får den en lätt och sötaktig smak.

Recept: Rotfruktspytt med halloumi

Morot

morot

Foto: iStock

Morötter kan användas i en mängd olika maträtter och bakverk och är både nyttig och god. Den innehåller mycket betakaroten som sedan lagras i kroppen och omvandlas till vitamin A efter behov. Morötter är dessutom en bra källa till vitaminerna K, B6, C och kalium. De är även bra för tänderna då motionen du får av att tugga gör att saliven som utsöndras är extra bra för tändernas motståndskraft.

Recept: Halloumi- och morotsbiffar med citronrisoni och tsatsiki

Svartrot

svartrot_ny

Foto: iStock

Svartroten har en mild smak och många tycker att den påminner en del om vit sparris. Vissa jämför även smaken med kronärtskocka vilket gör att den kan användas och tillagas på ungefär samma sätt. Njut av svartroten i en god gryta, grilla den, lägg den i salladen eller använd i en soppa. Svartroten innehåller inulin som gör den särskilt lämpad för diabetiker. Den har dessutom ett högt energiinnehåll och är rik på mineraler. Svartroten är även en riktigt bra kompis för magen eftersom den innehåller mängder av fiber som bland annat håller dig mätt längre.

Recept: Sallad på svartrot och gulbetor

Recept: Gratinerade svartrötter med citron och lagrad ost

Endive

endive

Foto: iStock

Endive är faktiskt en ört men den äts som sallad. Den har ett hårt knutet, gulaktigt och spolformat huvud och är cirka 15 cm långt. Bladen är saftiga och smaken har en viss bitterhet. Den går att äta både gratinerad som kokt eller grillad och är lika god i sallad, som på ostbrickan.

Recept: Endivesallad med fetaost, valnötter och honungsvinägrett

Läs också: 5 goda svenska råvaror som är i säsong i februari

Källa: årstiderna.com, mat.se, land.se, vegomagasinet.se, kurera.se, viktväktarna.se