5 goda svenska råvaror som är i säsong i februari

Det finns massor av fina, goda och smakrika råvaror som är i säsong i februari. Välj bland både frukt, grönt och rotfrukter. Här är ett urval på livsmedel som är extra värda att äta gott av i februari.

Grönkål
grönkål

Grönkål har blivit en riktigt populär grönsak de senaste åren och går att tillaga på flertalet olika sätt. Lägg det i salladen, på pizzan, gör grönkålschips eller en pasta full med den nyttiga kålen. Grönkål är både gott, nyttigt och innehåller dessutom massvis med C-vitamin.

Vinterpotatis

vinterpotatis

Goda, mättande och de innehåller dessutom mer stärkelse och mindre vatten än exempelvis färskpotatis. Den är både mineralrik, full med B-vitaminer och dessutom en billig rotfrukt att använda i en mängd olika maträtter.

Recept: Potatis- och purjolökssoppa

Vitkål

vitkål

Vitkålen är billigt och räcker dessutom till många. Den innehåller både C-vitamin, folat, kalium och järn och är dessutom full med fiber som ökar mättnadskänslan och gör att du håller dig mätt längre.

Läs mer: Syrade grönsaker – så fermenterar du allt från vitkål till lök

Äpplen

vinteräpplen
Det är nu du ska njuta av alla goda vinteräpplen som går att hitta i butikerna. Sorter som Elise och Frida kan du hitta i fruktdiskarna så här års.

Recept: Inkokt vinteräpple, kardemumma, havresmul, vaniljfärskost och körvel

Jordärtskocka

jordärtskocka
Jordärtskockan innehåller mycket kalium, folat och B-vitaminer. Den har en hög halt av inulin som bidrar till en riktigt hälsosam tarmflora och som rensar ut dåliga bakterier. Jordärtskockor kan avnjutas både kokta och råa och den nötaktiga smaken passar utmärkt i soppor och sallader.

Recept: Rostade jordärtskockor med hasselnötssmör, timjansalt och salvia

Källa: Naturskyddsföreningen, Land, iForm