16 tips – så blir semestern helt GI-rätt

Sommar, sol – och nya vanor. Då kan det vara extra lätt att trilla dit på fel mat. GI-experten Ewa Söderström tipsar om hur du kan njuta av både ledighet och resor och ändå äta GI-rätt.

GI-experten Ewa Söderströms 16 bästa GI-tips för sommaren:

  1. Undvik vägkrogar Det är oftast omöjligt att få GI-vänlig mat på vägkrogar. Var därför ett steg före. Ta med dig ett mellanmål i form av torkade aprikoser och lite nötter. Ska du resa långt kan du ta med en matlåda. Enklast är att ta med en sallad.
  2. Frossa i jordgubbar Ät minst en näve jordgubbar om dagen. De innehåller mängder av c-vitaminer och stärker immunförsvaret.
  3. Grilla mycket Passa på att grilla medan vädret tillåter. Grilla kött, fisk, fågel och grönsaker. Vill du ha en dessert kan du grilla frukt i foliepaket och droppa ned ett par bitar mörk choklad i paketet.
  4. Ät rökt fisk Under sommaren säljs mycket rökt fisk. Nästan överallt i landet kan man hitta stånd där det säljs. Passa därför på att äta så mycket rökt sik, lax och makrill som du kan medan tid är.
  5. Rör på dig Under sommaren har vi möjligheten att vara ute på ett helt annat sätt än under resten av året. Gå upp lite tidigare och ta en skön promenad i solen. Är du i närheten av vatten så passa på att ta en simtur.
  6. Stressa inte Många gånger har man för höga förväntningar på semestern. Man ska hinna göra allt, förhållandet ska vara fantastiskt och barnen ska ha jättekul precis hela tiden. Försök att sänka dina förväntningar till en rimlig nivå.
  7. Våga säga nej Var inte alla till lags. Känn inte dåligt samvete för att du inte smakar på mosters eller svärmors nybakade kakor. Har du en plan att äta GI-vänligt så ska du hålla fast vid den. Respektera dig själv.
  8. Satsa på yoghurt Yoghurtsåser är extra gott på sommaren, så hoppa över grädden!
  9. Gå på sightseeing Sightseeing är jättebra. Ofta glömmer man att man faktiskt rör på sig när man går på sightseeing. Passa på att utforska din semesterort ordentligt!
  10. Glöm inte att äta Under semestern kan det vara svårt att hålla mattiderna. Men hoppa aldrig över ett mål. Ät lite nötter eller en frukt. Och ät hellre något som inte är GI-vänligt än att hoppa över ett helt mål.
  11. Prioritera dig själv Låt inte andra bestämma allt under semestern. Kom överens med din partner om att få din timme på morgonen eller en dag helt för dig själv. Eget utrymme och egen tid är bra för hela familjen.
  12. Drick vatten Det är vanligt att fastna i gamla vanor och ta en läsk när det är varmt och man vill kyla ned sig litegrand. Många gånger glömmer man att vatten med en skiva lime eller citron faktiskt är lika gott som en läsk. Välj vanligt kranvatten nästa gång!
  13. Hellre vin än öl Du kan dricka vin varje dag, men inte en hel flaska. Nöj dig med att dricka ett eller två glas till middagen. Prova också att dricka spritzer, vin med mineralvatten. Det är jättegott och mycket GI-vänligare.
  14. Sov ut Passa på att sova ut ordentligt under semestern. Det behöver man.
  15. Undvik konstgjorda fetter Välj olivolja, rapsolja och andra naturliga fetter i stället för konstgjorda fetter som till exempel margarin.
  16. Kyl av dig med yoghurtglass I värmen är det lätt att bli sugen på något svalkande. Man vill ha glass. Försök att hitta ett ställe som säljer yoghurtglass, den är mycket nyttigare än gräddglassen. Hittar du ingen yoghurtglass går lightglass också bra.