Whiskyvärlden satsar stort

Stora satsningar görs i whiskyvärlden just nu. Kampen om nya konsumenter är stor.

Annonsen laddas.


Whiskytrenden är
här för att stanna. Ja, det tror i varje fall flera av de stora spelarna i whiskyns värld och satsar stora summor på att öka produktionstakten i sina destillerier. Enligt organisationen Scotch Whisky Association är investeringarna i den skotska whiskybranschen större än vad de varit under de senaste 50 åren med både gigantiska dryckesbjässar och mindre aktörer som ökar kapacitet och bygger nytt.


Bland de stora intressenterna
finns företaget Diageo, som bland annat har whiskymärkena Talisker och Johnnie Walker, satsar stora summor på att öka produktionen i distillerierna. Ambitionen är att ta större marknadsandelar både i tradtionella marknader som Europa och USA men även i Asien. Ett annat exempel är franskägda whiskymärket Glenmorangie som ökar sin produktionskapacitet med 50 procent.

Enligt Scotch Whisky Association är investeringarna i den skotska whiskynäringen uppe i en rekordsumma av omkring 750 miljoner under de kommande två åren.

Och trots att flera av de stora dryckesföretagen leder expansionen så finns det plats för små producenter också. En ny whiskytillverkare kan se dagens ljus i Annandale i Skottland under 2010, detta i ett destilleri som inte producerat whisky på 90 år.

Investeraren David Thomson säger till tidningen New Zealand Herald att han vill göra mycket mer av whiskyn än bara själva drycken. Enligt honom har man än så länge bara sett en del av potentialen i whiskyn som produkt.

Framtiden får utvisa om han har rätt, faktum är i varje fall att de ekonomiska investeringarna i whiskyn är större än någonsin, baserat på en trend som bara verkar bli starkare och starkare. Inte bara i Europa utan även i stora delar av världen.