Veckans nyheter på mathyllan

Alltommat.se väljer ut nyheter på hyllan – och tycker till om smak och konsistens.

Annonsen laddas.

Knäckbröd från antiken
Pyramidbageriet har grävt i arkiven och börjat baka knäckebröd med ett mjöl som var vanligt i Egypten för 5 000 år sedan: kamutmjöl. Redaktionen tyckte smaken var lite tråkigt, men god knaprighet.

Företagen satsar på det rosa bandet
Fler och fler går med i kampanjen att uppmärksamma bröstcancer och det rosa bandet. Kellog´s Corn Flakes säljer speciella paket och uppmanar konsumenter att sms:a in sitt nummer för att få en påminnelse varje gång de ska kolla sina bröst. Fazer och Geisha vill att du skickar ett rosa band till någon du känner via mobilen och för varje band som skickas skänker de pengar till Bröstcancerfonden.

Nytt bröd på surdeg
Pågen bakar med surdeg och dinkel. De slår ihop två stora trender och vill att brödet ska smaka gott. Redaktionen tycker de smakar bra men att konsistensen fortfarande är svampig.

Färskost med svartpeppar
Philadelphia satsar på en ny smak i sina färskostar i höst: svartpeppar och salladslök i ett. Redaktionen tyckte att smaken av svartpeppar tog över alldeles för mycket.

 

Årets dagligvara blev en smulpaj

På årets Höstmöte för dagligvarubranschen delades priset ut till Årets dagligvara. Och det här året var Ekströms smulpaj den lyckliga vinnaren med motiveringen: Den förenar konsumentens behov av bekväma produkter som går snabbt och enkelt att tillaga och förmedlar även känslan av ”äkta” vara.