Ungdomarna bestämmer vad du ska handla

Över fem miljarder kronor per år lägger vi på maten som hushållens ungdomar vill ha.

Annonsen laddas.

Matkassan är det som ungdomarna styr mest över när det gäller hushållsekonomin, enligt en ny undersökning som nordiska MTV har gjort. Totalt lyckas ungdomarna styra över en fjärdedel av inköpen, vilket innebär 5,3 miljarder kronor per år utslaget på alla svenska hushåll.

I undersökningen har 600 svenska ungdomar mellan 15-26 år och 400 föräldrar svarat på frågor om hur de tar beslut om inköpen till hemmet. Ett antal ungdomar har också fått dokumentera sin dagliga påverkan på inköpslistorna med hjälp av videodagbok.

Störst chans att påverka har ungdomarna när det gäller vilka snacks föräldrarna handlar, och tjejerna är de som är mest engagerade i inköpen.

– Med hjälp av studien har vi kunnat fastställa att ungdomarnas köpkraft är väsentligt större än det som man tidigare räknat med. Ungdomar är familjens gråa kardinaler som styr över allt från knäckebröd till bilinköp, säger Alexei Grinevski, säljanalysansvarig på MTV Networks i Norden.