Undvik semesterns viktfällor

Lata dagar med ändrade matvanor. Det kan få vågen att röra på sig under semestern. Här listar vi fem av de vanligaste fällorna.

Annonsen laddas.

 

1. Förklädd smalmat

Frestas du av en nyttig, krispig sallad? Njut av en god sommarsallad, men se upp med dressingen. Den är ofta onödigt fet. Överskrider dressingen 80 kcal kan den ersättas med 1 msk vinägrett eller 1/2 dl gräddfilssås.

2. Flytande kalorier

Öl är en dryck rik på kalorier, ju starkare desto fler. Välj mellanöl istället för starköl. Samma sak gäller vin. En flaska vin motsvarar en hel måltid i kalorimängd. Drick inte mer än något glas.

3. Mackfrossa

Mackor är lätta att ta till när ingen orkar laga maten. Men att ersätta riktig mat med smörgåsar ger sämre mättnadskänsla och högt intag av kalorier. Om du ändå äter smörgås istället för lagad mat, tänk på att välja fullkornsbröd istället för ljust bröd. Och välj ett smalare alternativ som pålägg, tex. rökt kalkon istället för ost.

4. Färdig juice

Törstig och sugen på juice? Köpta fruktjuicer innehåller mycket socker. Ät istället en frukt eller gör egen juice på färsk frukt.

5. Oregelbundna måltider

Visst vill man ta dagen som den kommer på semestern. Men faktum är att oregelbundna måltider gör att du ökar i vikt. Försök äta regelbundet och hoppa inte över någon måltid, då håller sig blodsockret på en jämn nivå och du slipper akut sötsug.