Tacopaj 5:2

Visst kan du äta tacopaj när du följer 5:2. Här är recept och serveringstips som passar dieten  – även fastedagar.

Annonsen laddas.

5:2 dieten har snabbt seglat upp som en fixstjärna på hälsohimlen. I korta drag går det ut på att man äter max 500 kalorier två dagar i veckan. Övriga fem dagar äter man som vanligt. Detta leder till effektiv viktnedgång, enligt anhängarna.

Älskar du tacopaj och annan texmex-mat men följer 5:2? Då är anpassningar av recepten lösningen.

Tacopaj 5:2 recept

Pajdeg: Har du fastedag struntar du helt i degen. Istället gratinerar du tacofärsen (mager köttfärs, max 10% fett) i ugnen med ett täcke av mager ost, 10%. Övriga dagar byter du ut mjölet mot mandelmjöl och fiberhusk. Se recept på tacopaj LCHF.

Fyllning: Mager köttfärs, 10% fett, eller ännu hellre kycklingfärs som har en låg fetthalt och högt proteininnehåll. Använd egen taco-kryddmix utan socker. Den du köper i affären innehåller ofta socker.

Gratinering: mager ost, t ex gratängost eller Västan 10%. Gratinera i ugn 200 grader, ca 25 min eller tills ytan är gyllenbrun.

Tacopaj 5:2 serveras med mager creme fraiche och krispig sallad. Få upp hettan med pico de gallo-sås.