Svenskarna köper mer och mer mat via nätet

Svenskarna har tidigare varit försiktiga till att handla mat via nätet. Under fjolåret ökade dock handeln och i år beräknar man att svenskarna kommer näthandla mat för 4 miljarder kronor.

Annonsen laddas.

I fjol provade var fjärde konsument att köpa sina matvaror via butiker på nätet. E-handeln med livsmedel omsatte tre miljarder kronor vilket är en ökning med 41 procent från föregående år, visar en ny rapport från Svensk digital handel. Under 2010, när den första mätningen gjordes,  var det bara var tionde som hade handlat sin mat via internet någon gång. Siffran förväntas öka ytterligare i år.

– Allt fler handlar mat digitalt och vi ser en stark ökning av köp via mobila enheter. Många köp görs på språng, på väg till och från arbete, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk digital handel.

De som handlar sin mat via nätet säger att det sparar tid och att det är bekvämt. Rapporten visar dock att det är många konsumenter som vill känna, klämma och själva välja ut sin varor. Många konsumenter ser också avgifterna som många handlare tar ut vid hemleverans som ett hinder.

fredrikbyline