Svensk vodka på frammarsch

Svensk vodka är mer än Explorer och Absolut. Vi berättar hur mycket mer.

Annonsen laddas.


Det händer saker
i den svenska vodkavärlden. Medan Absolut och Explorer är gamla bekantingar så kommer nya vodkamärken och pockar på uppmärksamheten.


Senaste tillskottet
på den svenska vodkahimlen är de ekologiska flaskorna Kanon och Gripsholms som produceras i ett gammalt stall i Åkers Styckebruk. Nu är det inte vilket stall som helst utan ett mångmiljonprojekt som precis lanserat sina första produkter. Ambitionen är inte bara den svenska marknaden utan man siktar på internationell ryktbarhet.

– Vi har ett fungerande distributionsnät i USA och vi tror att vi kommer att sälja mycket där. Nu finns vi bara i Systembolagets beställningssortiment i Sverige men vi tror att det ska gå bra ändå, säger Andreas Johansson som är VD i bolaget.

Internationellt belönad är redan vodkan Smooth som nyligen fick guldmedalj vid tävlingen Vodka Masters i franska Cannes. Tävlingen arrangeras av tidskriften The Spirits Business och har gott anseendei branschen. Smooth kan precis som Kanon och Gripsholm beställas på Systembolaget. Smooth är likaså ekologisk.


Vid samma tävling
i Frankrike belönades även skånska Purity vodka. Vodkan fick inte bara pris för innehållet utan premierades även för sin flaskdesign. Purity lanseras dessutom i dagarna i USA där den går rakt in i premiumsegmentet på marknaden. Även i Sverige är den förhållandevis dyr, en beställd flaska på Systembolaget kostar 480 kronor. Men så är den också gjord på ett väldigt krävande sätt med inte mindre än 34 destillationer under produktionen.


En annan vodka
ny i Systembolagets ordinarie sortiment sedan den 1 oktober i år är Pure Green. Vodkan tillverkas i Frankrike men företaget som står bakom produktionen är svenskt. Pure Green är även den ekologisk.

Svedka – har du hört talas om den vodkan? Den växer stort i USA och finns även att köpa i Sverige och den är… svensk. Precis som i Absoluts fall har den väckt uppmärksamhet med ett eget annonsspråk, den bärande symbolen i annonseringen är en figur som är misstänkt lik i krockdocka som används i bilkrocktester.

Klassikerna då? Vad händer med Explorer och Absolut? Ja, Explorer är fortfarande storsäljaren bland de svenska vodkorna och säljer nästan dubbelt så mycket som tvåan Absolut. Över 100 000 liter vodka per månad säljs av Explorer-flaskan – en vodka som faktiskt togs fram för den amerikanska marknaden redan på 60-talet.

Tvåa på vodka-försäljningslistan i Sverige ligger Absolut. Märket fortsätter även under sina nya franska ägare att skapa uppmärksammade kampanjer – det senaste är en flaska klädd i nitar och läder – Absolut Rock! Dessförinnan lanserade man en annan raritet i Absolut-kretsar, en helt naken flaska utan de karakteristiska etiketterna och märkena. Båda flaskorna finns till försäljning på tax free men inte på Systembolaget.

Den svenska vodkabranschen är livaktig som synes. Etablerade varumärken slåss mot nya lanseringar och det känns som om den svenska marknaden är för liten, alla siktar på internationell försäljning på ett eller annat sätt. Samtidigt är det renhet, förpackning och ekologi som som är bärande trender just nu – framtiden får utvisa vilka som kommer att lyckas.