Sparris – en riktig smalgörare och hälsokälla

Svensk nyskördad sparris betraktas idag som en av våra främsta delikatesser. Vad få vet är att den också är en hälsoväxt.

Annonsen laddas.

Dagens veteskapsmän har funnit så många nyttigheter i sparrisen att den gott kan kallas hälsoväxt. Främst är det den höga koncentrationen av folater och vitamin A som gör sparrisen intressant. Vitaminerna C och E finns i höga halter liksom många former av vitamin B. Sparris, särskilt grön och violett sparris, innehåller också höga halter av ett flertal viktiga mineraler. Och därtill mängder av fibrer.
     Att äta sparris rå är särskilt nyttigt eftersom inga vatten- eller värmelösliga näringsämnen då går förlorade. Synd bara att vi i Sverige har så kort period då vi kan äta färsk sparris.

Sprängfylld med nyttiga ämnen

Sparris innehåller nästa bara vatten: 93 procent av stängeln utgörs av vatten och kalorihalten blir då extremt låg, bara 14 kcal per 100 gram.
    Vill du ha ut det mesta av din sparrismåltid ska du välja grön sparris som innehåller dubbelt så mycket av vitamin A och C som vit. Välj också knopparna, som innehåller mer än dubbelt så mycket vitamin C som basen. I övre delen av stängeln koncentreras också mineralämnena.
Sparris har hög koncentration av olika slags vitamin B. Det kanske viktigaste B-vitaminet är folat, även kallat folsyra. Det är särskilt bra för kvinnor som planerar en graviditet som bör få i sig extra mycket folat. Ett intag av 200-300 gram sparris per dag skulle räcka för att minska risken för ryggmärgsbråck hos foster.
     Folsyra sägs också minska riskerna för olika slags cancer i matsmältningsystemet, främst för tjocktarmscancer.

Källa: " Sparris – sanning och myter, odling och recept" (Infobooks)

Smakprov från boken

Nu har Karin von Schenk kommit med en hel bok om denna läckra primör. En bok om myter, sorter och hantering, odlingstips och härliga recept. Här är ett smakprov:

Sparrispasta med skaldjur och plommontomatsås