Snygg och frisk av mineraler i maten

Här är maten som är både billigare och godare än kosttillskotten vi kan köpa på burk.

Annonsen laddas.

Maten vi äter innehåller massor av nyttigheter som kroppen behöver. Här är tre riktiga friskisämnen som vi gillar:

Zink

Zink stärker immunförsvaret och är viktigt för att kroppen ska kunna läka sår effektivt. Zink främjar även tillväxten äv hår och naglar. Mjölk, ost, fisk, kött är bra zinkkällor, och en proteinrik kost kan överlag förbättra upptaget av zink. Spannmålsprodukter som grovt knäckebröd och kli däremot innehåller fytinsyra som hämmar upptaget om man äter för stora mängder av det.

Rik på zink: Chilikyckling med avokadosallad

Selen

Selen ingår i ett enzym som skyddar kroppens celler mot skadliga ämnen. Selen samarbetar med vitamin E och hjälper immunförsvaret. Selen hittar vi i fisk, inälvsmat och magert kött.

Läs mer: om vitaminerna som jobbar ihop

Vitamin E

är en populär ingrediens i hudkrämer. Vitaminen är en naturlig antioxidant som skyddar cellerna från fria radikaler. Frön, groddar, vegetabiliska oljor, nötter och mandlar är bra källor till E-vitamin.

Läs mer: Därför är mandlar så bra


Gravid?

Om man äter bra och varierat får man i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler, men bland annat barn och gravida kan behöva lite extra i tablettform.

Läs mer om kosttillskott på livsmedelsverkets hemsida.