Släpp in linserna i köket (ja, nu har du faktiskt tid)!

Vi svenskar lägger i snitt en halvtimme om dagen på matlagning – inte så konstigt då att vi ofta väljer bort långkok och andra rätter som tar lite längre tid. Linser och ärtor är just sådana råvaror som kan kännas krångliga och tidskrävande med blötläggning och lång koktid. Vi har sett till att ändra på det, med våra Ready in 5-varor så har vi snabbat upp processen åt dig så bara själva tillagningen kvarstår.

Vi har samlat massor av recept på snabba goda rätter här och på vår hemsida men om du fortfarande inte känner dig övertygad – här är ett antal anledningar till varför du borde äta mer baljväxter:

– Alla bönor, linser och ärter är rika på protein och fibrer, dessutom innehåller de mineraler, spårämnen och B-vitaminer.

– Kolhydraterna de innehåller är dessutom sk långsamma kolhydrater och har alltså lågt GI-värde

– Baljväxter har många fördelar ur miljösynpunkt. De kräver lite gödsel och inte så mycket bevattning.

– Linser kan sänka ditt blodtryck för ju mer vegetabiliskt protein du äter, desto lägre blir ditt blodtryck. Det visar en amerikansk studie från Northwestern University som rekommenderar bönor, kikärter, linser, majs och vete eftersom de här växterna innehåller glutaminsyra som är en av byggstenarna i proteiner.

– Baljväxter upplever en renässans och börjar blir trendigt enligt en artikel i Svenska Dagbladet, bland annat skrev välrenommerade brittiske krögaren  Yotam Ottolenghi nyligen han tycker det är märkligt att ”folk i så hög utsträckning hemfaller till pasta och potatis när tiden är knapp. I min bok är linser svårslagna när det gäller såväl enkelhet som mångsidighet. De är dessutom vänliga mot såväl magen, som plånboken. ”

Källa (hungrig.nu, wikipedia.se, iform.se)

gogreentestbild