Skydda dig mot solen med rätt mat

Det är inte bara solskyddskräm som skyddar kroppen mot solens strålar utan även en del mat hjälper till på traven. Se därför till att äta varierat, färgglatt och mat med extra mycket antioxidanter

Annonsen laddas.

När vi solar bildas det extra mycket oxidanter i kroppen så se därför till att äta mat med extra mycket antioxidanter och försök att få med de fyra färggrupperna rött, orange/gult, grönt och blålila.

Färggrann föda är bra när man ska vistas mycket i solen

  • Frossa i smarriga jordgubbar, de innehåller mycket antioxidanter. Bärens kärnor sägs även skydda mot UV-strålningens skadeverkningar.
  • Grönt te och rooibos är bra att dricka i och med att de är rika på antioxidanter.
  • Antioxidanterna i både svart te och grönt te hjälper till att reparera de skador på DNA som UV-strålning orsakar. Dessutom skyddar svart te huden genom att absorbera UV-strålning.
  • Juice av frukt och bär som innehåller mycket antioxidater, bland annat C-vitaminer.
  • Lykopen från tomater skyddar huden mot solbränna och åldrad hy av solen.
  • Att gnida in sig med citronsaft eller en citronskiva före den vanliga solkrämen och sedan återigen efter solningen sägs förebygga soleksem, lindra klåda och ta bort solutslag.
  • Omega-3, A-vitamin, ett visst ämne i broccoli och många andra antioxidanter kan också göra att vi får högre motståndskraft mot solen.
  • Blåbär är rika på antioxidanter och betakaroten.
  • Mörka äpplen innehåller mer antioxidanter än de ljusa.
  • Kiwi Innehåller mycket antioxidanter.
  • Grapefrukt färgas av rött lykopen och orangegult betakaroten.
  • När man äter höga doser av betakaroten, som finns i morätter, lagras ämnet i huden vilket ger brun-orangefärgning. Större morötter kan du räkna med innehåller ungefär 10 mg betakaroten per 100 gram. Betakaroten kan också lindra soleksem och har en skyddande effekt mot solen.
     

Färgglada desserter i värmen

Fruktsallad med bailika och honung

Melonsoppa med frukt & basilikaglass

Glass med bär

Källa: shenet.se, nyfikenvital.se

 

Gör dina egna solskyddsoljor:

Olja 1:
• Citronsaft – 2 msk
• Äggvita – 1 st
Röres väl och vispas med stålvisp över sakta eld tills det tjocknar. Rörningen fortsättes medan blandningen kallnar och tills den blir smidig. Förvaras i burk och ingnides i huden innan den utsätts för sol och luft samt efter tvättning.
Inte skyddande mot UVB och akuta brännskador utan mot pigmentbildande UVA och/eller blekande.

(Källa: Wenström 1938)

Olja 2:
• Citronsaft – 3 volymdelar
• Olivolja, mandelolja eller vetegroddolja – 1 volymdel
Blanda citronsaft och olja. Blandningen skakas om väl innan man tar på den. I tre dagar före resan smörjer man in sig med blandningen och låter den sitta i tre timmar varje gång innan man duschar bort överflöd. På detta sätt stärks huden så att den tål den starka solen. Väl framme på soliga breddgrader börjar man med
• Citronsaft
Dag 1-4 smörjer man in sig med enbart citronsaft före solningen, inget annat solskydd, och solar inte mer än 20-30 minuter. Efter solningen smörjer man in sig med blandningen. Därefter är det dags för
• Olivolja, mandelolja eller vetegroddolja
Från dag 5 smörjer man in sig med enbart olja före solning och med blandningen efter.
Liknande blandningar säljs i Spanien. De fungerar bara ihop med salta havsbad och blandningen ska smörjas in medan man fortfarande är våt efter badet.

(Källa: Wickholm 1990)