Skaffa dig koll på kalorierna

Förbränn en semla på fem sätt – tips om kalorier och förbränning.

Annonsen laddas.

Kalorier, eller kilokalorier(kcal), är ett mått på hur mycket energi vi får i oss genom mat och dryck. Om den energin inte förbränns genom att vi rör på oss eller sportar så lagras överskottet i kroppen som – i första hand – fett.

En vuxen människa förbränner ungefär 1500 kcal per dygn i vila, och vid normala aktiviteter vanligtvis cirka 2000 – 3000 kcal/dygn. Ett riktmärke om man vill räkna ut sitt energibehov är att vi behöver cirka 30 kcal per kilo kropssvikt och dag – men detta gäller alltså om man inte rör på sig speciellt mycket.

Energibehovet minskar ju äldre man blir eftersom muskelmassan minskar, och är man vältränad och aktiv med stor muskelmassa så gör man av med mer energi.

Många livsmedel och färdigrätter har kaloriinnehåll angivet på förpackningen, och då oftast i antalet kcal per 100 gram. Detta är bra när man vill jämföra färdigrätterna med varandra – ungefär som med kilopris.
 

Förbränn semlan:

För att bli av med kalorierna i en fluffig gräddsemla krävs till exempel att man:*

  • Promenerar raskt i 45 minuter
  • Städar i 50 minuter
  • Åker slalom i 40 minuter
  • Åker längdskidor i 25 minuter
  • Hugger ved i 45 minuter

*Beräknat på en person som väger 65 kilo. Källa: iform.se

 


Smala hjälpmedel

I många av våra recept finns antalet kcal angivet – och då beräknad på en normalstor portion.

Kaloriinnehållet i våra vanligaste livsmedel: