Semestermat för en vecka

Äntligen är semestern här. Bli matsmart och lär dig planera mat för en hel vecka med självhushåll. Kanske blir det att laga mat på ett vandrarhem eller på landstället i sommar.

Annonsen laddas.

Hur ska man planera måltider och inhandling inför semestern? Kanske ligger närmsta affären långt bort eller så kanske man helt enkelt vill undvika att ströva runt i en kall livsmedelsbutik när man kan göra annat. Planera därför måltiderna och storhandla allt med en gång.

Planera matsmart. Gör stora satser till middag så att det räcker till lunch dagen därpå. Alternativt köp mycket av en huvudingrediens där det som bli över kan användas till lunch med nya tillbehör för att skapa lite variation.Försök även välja recept med reletivt få ingredienser så att ni slipper slänga sånt ni bara använde lite av efter semestern.

Dag 1
Lunch: Tonfiskmacka med harissa och selleri
Middag: Italiensk köttfärssås med spagetti

harissa och selleri
harissa och selleriMiddag: 

Dag 2
Lunch: Rester av köttfärssås
Middag: Snabba och heta korvpaket

Dag 3
Lunch: Grillad lammkorv med fetaossallad (ta korven som blir över dagen innan)
Middag: Dillpotatissallad med gravad lax och stenbitsromkräm

Pastasallad med fetaostmousse

Dag 4
Lunch: Laxcouscous med dill och honung (ta resterna av den gravade laxen)
Middag: Minestrone med sommarprimörer

Dag 5
Lunch: Pastasallad med fetaostmousse
Middag: Hamburgare

Dag 6
Lunch: Grillade köttfärsbiffar med bönsallad (gör några extra hamburgare dagen innan och spara)
Middag: Sparrispaj

Dag 7
Lunch: Rester av sparrispajen
Middag: Örtbakad fisk med färskpotatis


Lätta sommarluncher

Här finns recept på snabba och lata sommarluncher.