Saxat ur matvärlden

Redaktionen tittar igenom vad som är nytt på hyllan och i matvärlden.

Annonsen laddas.

Fem nyheter på hyllan.

Fläskpannkaka från frysen

  • Företaget Kungsörnen satsar på färdigmat och gör nu en gammal klassiker tillgänglig i frysdiskarna. Det handlar om fläskpannkaka. Tinas och serveras med fördel tillsammans med lingon. Ca 59 kronor för ett paket. 

Flinga med fibrer

  • Flingorna Start har fått två nya produkter. De kallas Crisp´n Crunch och finns i två smaker. Flingan ska innehålla mer fullkorn och fibrer än de andra. Redaktionen tyckte dock att de fortfarande är alldeles för söta.

Gammal klassiker med ny fyllning

  • Chokladtillverkaren Cloetta har kommit ut med en ny fyllning på Centerchokladen: nougat. Det är choklad för en riktig godisälskare.

Kryddigt för hemmakocken

  • Santa Maria börjar nu sälja tre nya sorters kryddor i burken som är en egen kryddkvarn i ett. Kostar ca 37 kronor.

Kan funka som mellanmål

  • En ny typ produkt som kommit allt mer är en snackbar. Det är som en chokladkaka, fast oftast utan choklad men med nötter och torkad frukt. Nu lanseras Nupo snackbar, den innehåller 99 kcal och ska fungera som ett helt mellanmål. Redaktionen tyckte att de var söta och att bärsmaken var ganska syntetiskt. Kostar ca 13 kronor.

Nyheter från matvärlden

Pontus lånar ut till tv
Tv-programmet Kattis & Company ska flytta hela studion till restaurang Pontus! i Stockholm. Krögaren Pontus Frithiof kommer att skapa nya menyer för varje program. Han kommer också själv att delta när han presenterar menyn i början av varje program. Första programmet sänds 6 oktober i TV4Plus.

Skåne lockar turister
I Österlen satsar man på att få turisterna att komma också på hösten. Matrundan Österlen är ett aktivitetsprogram i hela området med maten i fokus. På hösten handlar det mycket om gårdar som erbjuder äppelplock, provningar och andra skördehändelser.
www.matrundan.se

Mejeri blev Årets uppstickare
Förra året fick Boxholms mejeri kritik av livsmedelsverket, i år får de priset Årets uppstickare 2009, som delas ut av Lantbrukarnas Riksförbund, Livsmedelsföretagen och Jordbruksdepartementet.
– Ostarna har en egen identitet och är goda representanter för den svenska hårdosttraditionen och passar bra in i visionen om ”Sverige – det nya matlandet”, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson i ett pressmeddelande.