Sänk blodtrycket med rätt mat

Håll dig hjärtfrisk med små förändringar i kosten. Här är tipsen!

Annonsen laddas.

Högt kolesterolvärde och blodtryck är två bidragande orsaker till hjärt-kärlsjukdomar. Att ändra sin kost kan i vissa fall vara minst lika effektivt mot högt blodtryck som mediciner. Här är några enkla tips som är lätta att följa.

Välj rätt fett

Valet av fett har stor betydelse för kolesterolvärdena. Se till att välja flytande matfett framför hårt, till exempel flytande margarin och ojla att steka i, och använd lättmargarin på smörgåsen. Prova också att dra ner på mättade fetter som smör, feta mejeriprodukter och bakverk, samt att skära bort synligt fett från köttet.

Mer fisk och grönt

Feta fiskar som makrill, sill och lax påverkar blodfetterna positivt, och det gör även nötter, frukt och grönsaker. De här råvarorna finns ju också i en mängd olika varianter, vilket gör att nästan alla kan hitta en favorit. Att skära ner grönsaker som paprika, aubergine och tomat i grytor och soppor är ett bra alternativ för den som inte gillar sallad.

Salta lagom

Att äta mindre salt är ett bra sätt att sänka blodtrycket på. Man kan sakna saltsmaken i början, men efter några veckor vänjer man sig. När man lagar maten kan man även välja mineralsalt istället för vanligt salt, eftersom det innehåller mindre av det blodtryckshöjande ämnet natrium. Mineralsalt innehåller dessutom kalium och magnesium, som har en blodtryckssänkande effekt. En annan god smaksättare du kan använda är vitlök, som i tester visat sig sänka det dåliga kolesterolet.

Laga själv

Bäst kontroll över både saltinnehåll och typ av fett får du förstås om du lagar så mycket som möjligt själv. Det är från färdigproducerad mat vi får i oss det mesta saltet, samt från charkuteriprodukter, ost, chips och andra snacks. Välj annars nyckelhålsmärkt i butiken.

 

Källa: Hjärt- och Lungfonden