Så klagar du rätt på krogen

Den hemliga gästen har bedömt hundratals krogar och skrivit boken ”Den hemliga gästen”. Läs om knepen som funkar på krogen – och vad du inte ska göra som gäst.

Annonsen laddas.

Om man får dålig mat – hur framför man det på bästa sätt?

– Gå ut lite försiktigt med ”den här köttbiten är dessvärre vidbränd”, eller ”det måste ha hänt en olycka i köket”. Gör vänligt men bestämt klart för servisen att du inte kan tänka dig att äta upp rätten. Det brukar funka om du sänker rösten ett snäpp och berättar i förtroende för servitrisen/servitören.
Om du med ”dålig” menar mat som gör dig magsjuk, brukar en del – men inte alla – finkrogar kompensera gästen genom att återbetala beloppet på notan.

Går det att reklamera servicen?

– Nej, det har jag aldrig hört talas om. Däremot kan man kontakta restaurangchefen eller ägaren nästa dag och berätta att man fått dålig service och hoppas på någon form av kompensation.

Den hemliga gästen ger bästa tipsen: