Så får du Mat-Tinas kropp

”Mat-Tina” Nordströms imponerande framfart i Let’s Dance har tagit henne hela vägen till final. Samtidigt har hon dansat sig till en superkropp i topptrim. Nu vill många gärna hitta nyckeln till hur hennes träning gett så lyckat resultat.
– Dans är en perfekt väg till en både snygg kropp och bra hälsa, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún.

Annonsen laddas.

Sedan i vintras när Mat-Tina Norström första gången snörde på sig dansskorna i TV4:s Lets Dance, har vi sett hur hon förvandlats från den glada, charmiga kocken till ett läckert bombnedslag med sträckta vrister.
Hela Sveriges tv-kock har imponerat stort, dragit hem flera fullpoängare och hyllats av den kärva juryn.
Det har varit rump-chock och rumba-knock. Och en efter en har konkurrenterna fått se sig slagna av den dansanta kocken

Ingen hemlighet

På köpet med de hårda träningstimmarna i dansstudion har Mat-Tina fått en mycket vältränad kropp.
I takt med att de olika dansstegen övats in har hennes kropp blivit både starkare och smidigare.
Den stora hemligheten bakom Tina Nordströms nya, välformade kropp är förstås ingen hemlighet alls. Deltagarna i Let’s Dance lägger ner oerhört många och stentuffa träningstimmar – varje dag.
Det ger resultat.

Dans perfekt träning

– Lågintensiv träning som dans är väldigt bra för kroppen, säger Fredrik Paulún, Alltommat.se:s näringsfysiolog och kostexpert.
– Att kontinuerligt dansa ger oerhört bra effekt. Och dessutom är det en ganska trevlig motion, med låg skaderisk.
Att dans är en bra kroppsformare kan man se om man tittar på hur dansare ser ut, tycker han.
– En av dansen fördelar är att man blir muskulös och smidig i hela kroppen, säger Fredrik Paulún.
Men man bör hålla ut längre än de 10-15 veckor som deltagarna i Let’s Dance.
– Tina Nordström hade ganska bra förutsättningar redan från början. Man ser att hon har skött om sin kropp och ätit hälsosamt.
– Det gäller att vara tålmodig och tänka långsiktigt. Lågintensiv vardagsträning, bra kost i lagom stora portioner – och bra sömn – då blir man snyggare i kroppen.

Paulúns tips för en snyggt tränad kropp

MATEN

Ät mycket ”stor mat”.
Stor mat tar plats i magsäcken och innehåller mycket vatten och fibrer..
Frukt gränskaer, rotfrukter, bär.

Ät proteinrikt
Kött och annan proteinrik mat mättar bra och ger bra förbränning

Ät innan du blir hungrig! 
Om du väntar tills du är för hungrig stoppar du i regel i dig alldeles för mycket.

MOTIONEN

Hitta vardagsmotionen – saker som är lätta att göra varje eller nästan varje dag – tag trapporn, promenera osv.

Det ska vara roligt
Lista de saker som du tycker är roliga. Tvinga dig inte till tråkiga träningspass på gymet utan satsa hellre på att golfa, cyklas, bowla. Om du har roligt är det större risk att du fortsätter den goda vanan.

Variation
Gör flera olika saker och få en mer varierad träning.

SÖMNEN

Slarva inte med sömnen!
Om man sover dåligt väger man mer än andra.
Man blir hungrigare och får större aptit. Dessuomt får men sämre insulinkänslighet vilket gör att man lättare blir överviktig och kan drabbas av typ 2-diabetes.