Så får du i barnen tillräckligt med vätska

Det är sommar och solen skiner, barnen är ute och leker och glömmer lätt bort att man måste dricka. Så här kommer tips och recept på hur du kan få barnen att vilja dricka mer.

Annonsen laddas.

Vatten är den bästa törstsläckaren, men kanske inte den roligaste. Men man kan enkelt piffa upp det med ett par skivor melon, jordgubbar, citron, apelsin eller iskuber med ätblommor. Låt det dra en stund innan serveringen för att få mer smak.
Blommigt gurkvatten

Att servera vattnet med färgglada sugrör eller glas med roliga motiv kan också locka barnen till att dricka. Men går det endå trögt att få i dem vatten så kan du ge dem frukt som melon eller gurka.  Frukt innehåller massor av vätska, så servera gärna det till både mellis och efterrätt.

Melonsoppa med frukt & basilikaglass

Melon och persika med råkräm

Melon- och kiwisoppa

Inlagda gurkor

Även chips och pommes strips som innehåller salt är bra då det binder upp vätskan i kroppen och barnen blir törstiga. Att servera frysta bär eller göra egna isglasspinnar lockar definitiv barnen.
När ni ska iväg till stranden kan en tuff flaska göras susen.

Till små barn som äter fruktpuré och inte har kommit igång med drickandet riktigt ännu kan man späda purén med lite vatten.
 
OBS! Viss mat och dryck, så som alkohol, koffein i te och kaffe, energidrycker och vissa läskedrycker och en diet som innehåller mycket socker, ökar uttorkningen.

Källa: alltombarn, epochtimes

Så mycket vatten ska du få i dig:

Barn 6 månader till 1 år bör få i sig 1 liter vätska/dygn
Barn 3 år cirka 1,5 liter
Vuxen cirka 2 liter
Proportionellt sett behöver barn mer vätska än vuxna.
Kom ihåg att i princip all mat innehåller vätska, och att det är det totala vätskeintaget som räknas.

De omedelbara symptomen på uttorkning är trötthet, huvudvärk, brist på energi och koncentrationsvårigheter. Prova med att nypa huden på ovansidan av din hand och håll kvar i några sekunder innan du släpper. Om huden fortfarande ser ut som den är klämd efter 1-2 sekunder, så är det en klar indikator på att du är uttorkad.

Den mänskliga kroppen består av mellan 50 till 70 procent av vatten. Rena muskler har mer vatten än fett, så en person som är överviktig kommer att ha en lägre uttorkningsprocentandel än någon som är inom en viktnivå för en hälsosam kropp. Nyfödda spädbarns kroppar består till nästan 90 procent av vatten.