Så blandar du GI-drinkar

En bra vätskebalans är avgörande för att bränna fett effektivt. Därför ska du dricka mycket men rätt. Här hittar du 10 läskande tips.

Annonsen laddas.

Somrig bål
Funkar lika bra som fördrink som till maten
1. I den här varianten använder vi vitt vin, sockerfri vit läsk (Sprite Zero), kiwi, gurka och lime. Testa dig fram för att hitta rätt sötma och styrka. Som riktmärke kan du utgå från lika delar vin och läsk.
2. Tvätta och skiva frukterna och häll över vin och läsk. Tillsätt rikligt med is.
3. Dekorera gärna med någon ätbar blomma.

Protein-smoothie
Perfekt till frukost eller mellanmål
1. För en person: blanda 1 del proteinpulver med 2 dl naturell yoghurt (3%), 2 dl vatten och 1 dl frysta blåbär, hallon eller jordgubbar.
2. Mixa alla ingredienser (med stavmixer) tills du får en fluffig milkshake.
3. Garnera med några bär på toppen.
Bären ger smak, färg och antioxidanter. Proteinpulvret förlänger mättnadskänslan och ökar förbränningen.

Sockerfri saft
Ett nyttigare alternativ
Numera finns det ett stort urval av sockerfri saft som du kan välja mellan om du verkligen vill dricka saft.Eftersom du vill undvika alltför söta smaker som påverkar sockersuget och hungerkänslorna, utgå från halva saftdoseringen och lägg hellre i någon skiva färsk frukt som passar till saftsmaken.Om du vill göra drycken lite festligare testa att blanda med kolsyrat vatten.
 

Smaksatt vatten
Funkar i alla sammanhang
1. Blanda vanligt vatten med dina favoritsmaker som gurka, kiwi, citron, lime, citronmeliss.
2. Låt dra i en timme så att vattnet får smak.
3. Garnera gärna med citronmeliss eller skivor av frukten. Du kan också testa med en droppe färgämne för festligare färg.
 

Ingefärste
Stärker immunförsvaret
1. Skiva färsk ingefära och lägg i en stor tekopp eller tekanna.
2. Häll över kokande vatten och låt dra i fem minuter innan du serverar.
3. Om du vill ha lite sötma kan du ta någon droppe honung. Testa gärna en skiva citron också.
Tugga på ingefäran när du druckit upp teet – perfekt om du känner dig lite förkyld och hängig.

GI-anpassa drycken

  • Leta efter torra viner eftersom de innehåller en mindre mängd kolhydrater än söta viner. 1 glas torrt vin innehåller 2–3 gram kolhydrater.
  • Champagne är normalt sötare än vitt vin och du ska helst välja extra torr champagne (extra brut).
  • Vill du ha öl välj bland de GI-öl som lanserats de senaste året. De innehåller hälften av kolhydratmängden och tredjedel färre kalorier än vanligt öl. En 33 cl GI-öl motsvarar 1 glas vin i mängd kolhydrater och kalorier.
  • Du kan GI-anpassa vanliga drinkar genom att undvika söta likörer, sockerlag och vanlig läsk. Använd hellre färsk frukt, bär, sockerfri läsk i drinkarna. Starksprit innehåller i princip inga kolhydrater.
  • Slutligen, all alkohol innehåller mycket kalorier och vill du gå ner i vikt snabbt bör du förstås vara restriktiv med alla alkoholhaltiga drycker.