Rivstart med Olas GI-frukost

– En bra GI-frukost sätter tonen på hela dagen, säger Ola Lauritzson. Här är tips på goda frukostar.

Annonsen laddas.

Stekt ägg och bacon med champinjoner och tomat

En frukost som aldrig går ur tiden.
1.  Stek 2 ägg och 4 skivor bacon tillsammans med champinjoner och en tomat.
2.  Låt baconskivorna torka på hushållspapper innan du
serverar.

Proteinsmoothie

Den snabba GI-frukosten där proteinpulvret
bidrar till längre mättnadskänsla och bättre näringsvärde.

För en person:
1. Blanda 1 del proteinpulver med 2 dl naturell yoghurt (3%), 2 dl vatten och 1 dl frysta blåbär, hallon eller jordgubbar.
2.  Mixa alla ingredienser (med stavmixer) tills du får en fluffig milkshake. Garnera med några bär på toppen. Bären ger smak, färg och antioxidanter.

Omelett med fetaost, lök och soltorkade tomater

Omeletter kan du variera i det oändliga. Alltid gott, lite lyxigt och helt GI-rätt. Använd dina favorittillbehör. I det här exemplet blandar vi 3 ägg med 50 gram fetaost, 3 soltorkade tomater och en skvätt grädde och stekte omeletten på medelvärme.

Resterna av lunchen eller middagen

Varför inte överraska dig själv med att äta resterna från din GI-lunch eller GI-middag till frukost? Varm mat mättar bättre och får dig att komma i gång på morgonen.

Kokta ägg med färsk grapefrukt

Enkelt, snabbt och nyttigt. I stället för att dricka juicen välj att äta grapefrukten som den är. Det ger betydligt lägre GI.

Skivor av kalvsylta med fransk senap

GI-frukosten som går snabbare än blixten.
Skiva ett paket kalvsylta och toppa med fransk senap och några cocktailtomater.

Naturell yoghurt eller fil med rostade nötter och bär

1.  Välj dina favoritnötter (eller blanda olika varianter).
2.  Hacka dem grovt och rosta dem snabbt i varm stekpanna för att förhöja smaken.
3.  Häll nötterna på cirka 2 dl naturell fil eller yoghurt (3%) och toppa med bär eller skivor av färsk frukt.

Delikatesstallrik med skivor av kallskuret & avokado

Den kontinentala frukostvarianten! Skivor av kallskuret efter dina smakpreferenser, till exempel lufttorkad skinka, kalkonbröst, salami (minst 70% köttinnehåll). Servera med oliver, avokado, kronärtskocksbottnar, tomat och skivor av mozzarella.

Blanda GI-müsli

Vill du göra ett riktigt nyttigt alternativ till vanlig müsli eller flingor är det inte särskilt svårt:

1. Hacka dina favoritnötter grovt (till exempel cashew-, hassel-, pecan- och valnötter), blanda med pumpakärnor, linfrö och eventuellt sojaflakes.
2. Strö ut på bakplåt (med bakplåtspapper) och häll på lite nyponpulver och ringla lite honung ovanpå.
3. Rosta i ugnen på 175 grader i ca 30 minuter. Klipp därefter i lite torkad frukt (exempelvis aprikoser, goijibär, blåbär, äppelskivor) för att förhöja smaken. Servera till naturell fil eller yoghurt.