Rättvisa varor säljer bra i kristider

Ekonomisk kris, lågkonjunktur och hög arbetslöshet. Då väljer vi att lägga pengar på etiska värden.
– Man upplever kanske själv att det är jobbigt med ekonomin, säger Ola Höiden på Rättvisemärkt.

Annonsen laddas.

Trots lågkonjunktur och hög arbetslöshet så sänker vi inte vår medvetenhet om hur andra människor lider i tredje världen. En undersökning bland konsumenter i Storbritannien visar att intresset för hur människor har det som producerar vår mat faktiskt ökat den senaste tiden.
 – Lågkonjunkturen får oss att söka mesta möjliga värdet ur en vara, men vi ger inte upp våra värderingar för det, säger Joanne Denney-Finch, vd på IGD, som är ett undersökningsföretag specialiserat på mat och livsmedel, till Australien Food News.

Svenskar tänker på andra

Samma tendens visar sig också i Sverige.
 – Vi har sett att konsumenter till stor del är intresserade av företags etiska ansvar. Kanske att man blir det ännu mer för att man själv upplever att det är jobbigt med ekonomin, säger Ola Höiden på Rättvisemärkt i Sverige.
Undersökningen visar att över hälften, 54%, vill veta mer om förhållande och lönen för livsmedelsarbetare i tredje världen. I Sverige har mängden sålda varor som är rättvisemärkta ökat med 165% under 2007 och 75% under 2008. I hela världen är ökningen 22%, skriver AFN, där Storbritannien är den enskilt största marknaden.
 – Det är en tydlig signal att trenden håller i sig trots den ekonomiska krisen, säger Joanne Denney-Finch.
 –  Etiska värden blir mer och mer betydelsefullt för konsumenten.
Hon menar också att det här nu kan användas av livsmedelsproducenterna att rättvisemärka sina varor, eftersom nästan 10% av konsumenterna uppger att de väljer butik efter utbudet av rättvisemärkta varor.

Många märken inget hinder

Trots att det finns många märkningar på våra varor nu, och fler är att vänta så tror inte Ola Höiden att det är ett problem.
 – Finns ett tiotal i Sverige och det är ganska få, jämfört med många andra länder. Det är nog en prioriteringsfråga. Kan man hålla redan på alla olika varumärken kan man nog skilja på märkningar också, säger han.

Rättvisa varor

2008 såldes rättvisemärkta varor till ett värde av ca 700 miljoner i Sverige.