Rasa i vikt med 10 GI-budord

Fem saker att välja – och fem att undvika.
Mirakeldieterna avlöser varandra. Undrar du vad som gäller egentligen? Här kommer Fredrik Paulúns enkla ät alltid/ät
aldrig-lista som reder ut begreppen.

Annonsen laddas.

DEN HÄR MATEN ÄR BRA FÖR DIG
Mat med naturlig färg
Färgen kommer från antioxidanter som skyddar oss mot cancer, för tidigt åldrande, hjärt-/kärlsjukdomar och diabetes typ 2.
Varför? Många ålderstecken beror på fria radikaler, just det som antioxidanterna skyddar mot, och bland dessa märks nedsatt syn och demens. Faktum är att ju mer naturlig färg något har desto nyttigare är det.
Exempel: Följaktligen är till exempel rödkål, örter och svarta bönor riktig supermat. Även juicer och smoothies med mörk/stark färg är flytande livselixir och passar väl i en hälsosam kost.

Mat med nyttiga fetter
Omega-3 från marin föda är tveklöst den typen av fett som många har brist på.
Varför? Omega-3 bygger upp hjärnan, ökar fettförbränningen, skyddar mot hjärt-/kärlsjukdom och minskar inflammationer.
Exempel: Rapsolja, olivolja, nötter och avokado med sina enkelomättade fetter är bra både för hjärtat och fettförbränningen. Kokosfett har fått ett uppsving med de nya studier som visar att det håller oss smala och gynnar hälsan, och eftersom det tål värme är det oslagbart att steka i.

Mat lagad från grunden
Välj mat lagad av råvaror och laga så mycket som möjligt av maten själv.
Varför? Då kan du slippa onödiga tillsatser, socker och för mycket salt. Dessutom kan du hålla proteinhalten uppe och kolhydratinnehållet/GI-värdet nere. Välj endast i undantagsfall halvfabrikat eftersom dessa ofta har mycket tillsatser och sämre näringsvärde. Dessutom är smaken oftast sämre hos halvfabrikaten.

Mat med lågt GI
I praktiken betyder det att du ska äta mat som höjer blodsockret långsamt.
Varför? Fördelarna med det är många och inkluderar viktminskning, lägre risk för hjärt-/kärlsjukdomar, lägre risk för många cancerformer och minskad risk att drabbas av diabetes typ 2. Om maten har högt GI, det vill säga att blodsockret stiger snabbt efter maten, finns risken att nivån blir för hög och blodsockret börjar fastna vid kroppens proteiner. Det kallas glykering och är en säker väg till snabbare åldrande.

Mat med mycket protein
Den mättar bättre och ger bättre blodsockerbalans.
Varför? En måltid utan, eller med lågt innehåll av protein, riskerar att ge blodsockersvängningar och sötsug. Ett högre proteinintag kommer också att leda till bättre kroppssammansättning eftersom muskelmassan stimuleras. Det ger högre förbränning och bättre hälsa eftersom musklerna både förbränner blodfetter och blodsocker.

 

DET HÄR SKA DU INTE ÄTA

Mat med transfetter
Dessa är troligen den enskilt farligaste komponenterna.
Varför? Forskning visar att de ger hjärt-/kärlsjukdomar, cancer, inflammationer, hormonrubbningar och tillväxtstörningar. De finns framför allt i produkter som innehåller ”delvis härdat fett” men kan även förekomma i det som innehåller ”härdat fett”.
Exempel: Bland dessa produkter finns vissa typer av chips, ostbågar, mikropopcorn, godis (framför allt plockgodis), kakor, bakverk, glass, frityroljor, halvfabrikat, helfabrikat, storköksmargariner och ett fåtal bordsmargariner. Observera att alla sorter inte innehåller transfetter och att de varnande orden på innehållsförteckningen är ”härdat” eller ”delvis
härdat fett”.

Socker
Du hamnar lätt runt 20 energiprocent socker.
Varför? Så mycket socker äter en genomsnittlig svensk – och det betyder att var femte kalori kommer från socker! Det ger sämre näringsinnehåll och en fettbildande effekt. Att äta max 10 energiprocent socker anses inte skadligt och de flesta tål detta utan att bli feta eller diabetiska.
Exempel: För att lyckas med detta ska du undvika livsmedel med tillsatt socker, invertsocker, sirap, fruktossirap, glukossirap eller någon annan form av tillsatta sockerarter. Det är ganska enkelt så länge man är medveten och läser på innehållsförteckningen. Då finns det plats för en godsak då och då.

Hårt stekt mat
Stekytan får sin färg och struktur av förstörd näring.
Varför? Du förlorar den näring som förstörs och i stället får du cancerframkallande stekmutagener. Dessa kan även öka inflammationerna i kroppen, vilket är mycket negativt för hälsan.
Exempel: Använd temperaturen förnuftigt och hetta inte upp maten så att den ändrar färg för mycket.

Okända kosttillskott
Många äter preparat utan att veta vad de har för effekt eller ens om de fungerar.
Exempel: I bästa fall är ett sådant tillskott meningslöst och i värsta fall är det skadligt. Rätt preparat vid rätt tillfälle för rätt person kan emellertid vara en mycket bra sak för hälsan och välmåendet.

Hårt processad mat
Den saknar mycket av den näring som finns i mer naturliga produkter.
Varför? När man raffinerar oljor tar man bort alla antioxidanter och andra nyttigheter och i processen bildas små mängder transfetter. Välj därför helst fullkornsvarianter och så naturliga produkter som möjligt samt kallpressade oljor. Vanlig ”extra virgin olive oil” är kallpressad.
Exempel: Cornflakes är till exempel pulveriserad och rostad majs och den har tappat så mycket näring att man tvingas tillsätta vitaminer och mineraler för att det ska finnas något nyttigt kvar alls.