Ölmässa sätter nytt rekord

1700 produkter under samma tak, det kan besökarna på Stockholm öl- & whiskymässa testa.

Annonsen laddas.

– Det blir nytt rekord i år igen.

Det säger Marianne Wallgren som anordnar Stockholm öl- & whisky-festival som just nu pågår i Nacka. Vi har fler produkter än någonsin och räknar med att sätta nytt publikrekord också.
 

Mässan pågår i sammanlagt 6 dagar och det är ett imponerande antal öl och whisky som finns representerade, omkring 1 700 stycken från 85 utställare.

– Detta är en mässa med enorma kunskaper, det står experter bakom varenda disk, säger Wallberg. Vi har ölskolor och whiskyskolor och under de år som mässan funnits så är det otroligt vad kunskapen hos besökarna har ökat. Det är underbart.
 

Redan på torsdagseftermiddagen är det mycket folk och smakprover i kupade glas skickas över diskarna till de som vill testa öl och whisky som de i många fall inte har smakat förut. Många nyheter och specialdrycker lanseras på mässan och för ölkonnässörer och whiskyälskare är det påtagligt att intresset är stort. Och kunskapen om dryckerna kan bli större under mässdagarna. Detta genom olika kurser och provningar.

– För mig är en flaska öl 5 % alkohol och 95 % glädje, säger Michel Jamais som är en av de namnkunniga dryckeskännarna som medverkar på mässan. Han håller i ett antal ölskolor som mässbesökarna kan delta i.

– Kan man mycket om drycker och mat så äter man och dricker mycket bättre. Mitt uppdrag är att se till att besökarna får mer kunskap. Jag genomför 20 ölskolor under de här dagarna och det är över 1000 personer som kommer gå härifrån och kunna mycket mer om drycker. Det är kunskap som gäller på den här mässa, hävdar Jamais.
 

Michel Jamais har skrivit flera böcker om dryck och han anser bestämt att öl inte bara är en pubdryck.

– Det är en matdryck med stora gastronomiska möjligheter och det är det som vi vill visa.
 

Möjlighet att förstå det har man verkligen på mässan, här finns de stora bryggerierna som Carlsberg och Åbro sida vid sida med så udda företeelser som mjödimportörer, finska whiskytillverkare och danskar som säljer varm öl med grädde på toppen.

– Vi svenskar är världsledande i njutning, säger Marianne Wallgren. Det manifesteras i den här mässan, både i dess omfång och i det antal experter som väljer att komma hit och presentera sina produkter. Det är inte för inte som det är 18:e året i rad som den anordnas och den blir större och större för varje år.