Ogräset du kan äta

Ta vara på ditt ogräs! Här är de vanligaste ätliga ogräsen och tips på hur du kan förvandla dem från ogräs till underbara rätter.

Förvandla ditt ogräs till underbara rätter.

Förvandla ditt ogräs till underbara rätter.

NÄSSLOR
Brännässlan har skilda han- ochnhonplantor. Den har underjordiska utlöpare som gör att nässlor sprids mycket effektivt. Nässlor är otroligt näringsrika och innehåller bland annat A-vitamin, kisel, kalk och järn. Dessutom anses nässlorna stimulera ämnesomsättningen. Man kan byta ut degvätskan mot nässelsoppa när man bakar bröd, eller smula ner torra blad i brödet. Då blir det vackert prickigt. Vatten från nässlor som legat i blöt över natten är kväverikt och bra att gödsla rabatterna med.

Nässelsoppa

Nässelsufflé med laxsmör

Nässelpesto
 

KIRSKÅL
Ett av de mest svårutrotade ogräsen i trädgården, så varför inte göra en paj av dem?

Kirskåls- och nässelpaj

HARSYRA
Är en flerårig växt. Bladen är ätbara och har en syrlig smak.

Harsyreparfait i chokladkorg med rabarberkompott

Grön Bortsjtj
 

MASKROS
Är flerårig och förökar sig till stor del med frön som bildats under könig befruktning. Det bildas därför grupper av maskrosor med små genetiska skillnader, så kallade småarter. Det finns cirka 1000 småarter i Sverige där ogräsmaskrosor är den största sektionen.
Maskrosen är mycket nyttig för hälsan, särskilt för levern och gallsystemet.

Biffsallad med paprika

Maskrosen vs huvudsallat:
Maskrosen innehåller över tre gånger mera protein, fem gånger mera fett, fyra gånger mera kolhydrater, fyra gånger mera kalcium, fem gånger mera fosfor, fyra gånger mera järn, sju gångermera vitamin B1, sex gånger mera niacin, tre gånger mera C-vitamin och tolv gånger mera A-vitamin än den odlade sallaten.

Jämförelser mellan maskros och sallat (per 450g)
protein             12,3                      3,8
fett                     3,2                      0,6
kolhydrater       40,1                      9,1
kalk                   849                     194
fosfor                 318                       63
järn                      14                      3,4
B1                     0,85                   0,14
riboflavin            0,65                   0,28
niacin                    3,8                    0,6
C-vitamin             163                     57
A-vitamin    61 790 IE           5 060 IE

SVINMÅLLA
Är ettårig och förökar sig med frön. Har två slags frön: bruna med mjuka skal som gror samma år och svarya med hårt skal som ingår i fröbanken i jorden och gror under något av de kommande åren.
Svinmållans blad kan användas på samma sätt som spenat men innehåller dubbelt så mycket C-vitamin som spenat.

Ricotta- och spenatfyllda kycklingfiléer

C-vitamin i vilda växter

Gullviva                 1000 mg/100g
Röda vinbär*         400-900
Hassel                     40
Jordgubbar*          400
Granbarr                440
Mjölkört                388
Nässla                    170-370
Hallonblad             300
Målla                      300
Häggblad                280
Björkblad               240
Vicker                     200
Syra                        170
Kirskål och Plister    130
 *Gäller bladen. Bären av röda vinbär och jordgubbar innehåller 30 mg resp 70mg/100 g.

Källa: Professor Toivo Rautavaara