Nya trenden – äta frukost till middag

På sociala medienätverket Instagram sprider sig nu hashtagen #brinner (breakfast+dinner=brinner) som en löpeld och allt fler restauranger erbjuder frukostalternativ, som t ex omelett, dygnet runt. Att äta frukost även andra tider på dygnet än morgonen är den senaste mattrenden. Men är det verkligen nyttigt?

Annonsen laddas.

Enligt en intervju med Cara Sloss, talesperson från den brittiska hälsomyndigheten i Huffingtonpost, beror det helt och hållet på hur stor din brinner är och vad den innehåller. Om du äter en klassisk engelsk frukost bestående av ett berg stekta korvar, bacon, bönor och rostat bröd, spelar det ingen roll vilken tid på dygnet du äter din frukost – den innehåller massor av kalorier och onyttiga fetter oavsett när du äter den.

Om du däremot äter en omelett och en skiva grovt bröd, eller en skål fullkornsflingor med mjölk, får du i dig såväl proteiner som nyttiga fibrer – en måltid som passar alldeles utmärkt såväl till frukost som efter ett jobbigt kvällspass på gymmet. Den svenska frukostfavoriten gröt är därmed ett utmärkt alternativ på en ”brinner”.

Vill du äta en hälsosam frukost till middag bör du försöka dra ner på sockret (ät naturell yoghurt istället för fruktyoghurt, bär istället för sylt…), se till att få i dig naturligt hälsosamma fetter (nötter och frön) samt fiberrika matvaror (gryn, fullkornsbröd och flingor). Ägg är ypperlig frukostmat, med ett högt innehåll av både protein och vitamin D. Komplettera med vitaminer från gröna grönsaker och frukt och du har komponerat en bra måltid, oavsett vilken tid på dygnet du äter den.

 

Vill du läsa mer?

Världens bästa frukostuppfinning? Här är maskinen vi alla önskar oss

Starta dagen med lyxfrukost!

Gröna Smoothies – recept!

 

bylineylvajohansson